Onze internationale Moot Court Competitions 2017

Het Grotius Centre in Den Haag organiseert jaarlijks een aantal internationaal gerenommeerde pleitwedstrijden. Deze zogenaamde moot court competitions, of moots, bieden internationale rechtenstudenten een unieke en leerzame gelegenheid om zich in de City of Peace and Justice te verdiepen in het internationaal (straf)recht en zich te bekwamen in het pleiten voor een internationale rechtbank.

Amerikaanse All Star Team Moot Court Den Haag 2016

De grootste moot die het Grotius Centre organiseert is de International Criminal Court Moot Court Competition, een pleitwedstrijd op het gebied van internationaal strafrecht met ruim 400 deelnemers uit 50 verschillende landen. Dit jaar zal de vierde editie van de ICC moot voor de eerste keer in het nieuwe gebouw Wijnhaven plaatsvinden. De finale wordt gehouden bij het Internationaal Strafhof in Den Haag.

De Telders International Law Moot Court Competition viert in mei 2017 haar veertigste verjaardag. Aan dit heuglijke feit zal ruimschoots aandacht worden geschonken. Jaarlijks doen er rond de 150 studenten uit heel Europa mee aan dit pleitconcours op het gebied van internationaal recht. De Telders finale vindt traditiegetrouw plaats in het Vredespaleis.

Het Grotius Centre is daarnaast ook betrokken bij de Children’s Rights Moot Court Competition, die samen met de afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden wordt georganiseerd. In maart 2017 vindt de tweede editie van deze moot plaats.

Tenslotte organiseert het Grotius Centre in samenwerking met de gemeente Den Haag en New York de International Moot Competition op het gebied van internationaal strafrecht voor middelbare scholieren uit de hele wereld. De selectie voor het Nederlandse All Star Team wordt in juni a.s. gehouden. Dit team zal meedoen aan de internationale ronde van de IMC die in januari 2018 plaats zal vinden op de Campus Den Haag.

Wilt u deelnemen aan een van onze 'moots', neem dan contact op via Grotiuscentre@law.leidenuniv.nl