Nederland-Brazilië: 1-1

Het Sport Data Center wil samen met een diverse groep partners de geheimen ontrafelen van het Nederlandse en het Braziliaanse voetbal. Daarnaast gaat het consortium in beide landen meten welke gezondheidsproblemen mensen in een rolstoel ontwikkelen door het stilzitten.

Twee gezamenlijke projecten

Leidse data scientists gaan de komende jaren langdurig samenwerken met voetbalclubs en bewegings- en datawetenschappers in Nederland en in Brazilië. Dat doen ze in twee projecten van het Sport Data Center (SDC) die nu financiering hebben gekregen. SDC is een Sportinnovator Expert Center, een door het ministerie van VWS ondersteund consortium van organisaties actief in data science, bewegingswetenschappen en sport.

Dynamiek meten

Het eerste project draait om voetbal. Het Nederlandse voetbal staat bekend om zijn kenmerkende stijl, maar dat geldt zeker ook voor het Braziliaanse spel. Door de dynamiek, de verdeling op het veld en de voorbereiding van teams op een aanval te meten en de gegevens te analyseren, kan duidelijk worden welke beslissingen zorgen voor successen en mislukkingen.

Coach in de cockpit

De onderzoekers zullen de uitkomsten van het project toepassen in een zogenoemde coach-cockpit. Joost Kok, mede-aanvrager van de financiering vanuit de Universiteit Leiden: ‘Zo noemen we de software-applicatie die trainers en coaches kunnen gebruiken om hun strategie te bepalen, om speelgedrag te analyseren en om persoonlijke trainingsprogramma’s op te stellen.’

In een rolstoel, maar toch actief

Het andere startende project is bedoeld om gezondheidsproblemen tegen te gaan bij Brazilianen én Nederlanders in een rolstoel. Zij zijn gemiddeld 40% minder actief dan mensen zonder handicap. Daardoor ontwikkelen ze sneller overgewicht, obesitas, hart- en vaatziekten en stofwisselingsziekten.

‘Maar in beide landen is verschillend gemeten, waardoor onze gegevens elkaar aanvullen’, zegt Kok. ‘Zo hopen we erachter te komen wat precies de oorzaken zijn van die inactieve leefstijl en hoe je daar iets aan zou kunnen doen. Verder zijn de aantallen rolstoelgebruikers in Brazilië natuurlijk veel groter, dus het is voor ons Nederlanders mooi om hun data te mogen gebruiken.'

'Met deze informatie kunnen we elkaar wellicht een spiegel voorhouden, van elkaar leren hoe je moet meten. Zo kunnen we de app Virtuagym, die wereldwijd door miljoenen mensen wordt gebruikt, ook geschikt maken voor rolstoelgebruikers’.

Twee postdocs voor Leidse tak Sport Data Center

Beide financieringen zijn toegekend door de Nederlandse wetenschapsfinancier NWO en zijn Braziliaanse tegenhanger. Voor beide projecten zal de Universiteit Leiden een postdoc-onderzoeker kunnen aanstellen. ‘Dat betekent twee keer een paar jaar structureel onderzoek’, aldus Kok. De Nederlandse partners in beide projecten zijn verbonden aan het Sport Data Center, waarin Nederlandse data scientists samenwerken met sportwetenschappers, -clubs en -fondsen. Doel is om grote hoeveelheden gegevens te analyseren voor de professionele sport, de recreatiesport en voor de volksgezondheid. Kok: ‘Met de nu toegekende twee grote nieuwe projecten kunnen we niet alleen internationaal de samenwerking versterken, maar ook binnen Nederland.’

Partners

Aan het voetbalproject werken in Nederland naast de Universiteit Groningen (RUG), Universiteit Leiden, UMC Groningen (UMCG) en HAN Hogeschool Arnhem Nijmegen ook sportorganisaties mee: de KNVB en voetbalclubs PSV, Vitesse en FC Groningen zijn betrokken. Verder is samenwerking gezocht met het bedrijf Inmotio Object tracking voor de techniek. Hoofdaanvrager is Koen Lemmink van RUG/UMCG. Co-aanvrager vanuit de Universiteit Leiden is Arno Knobbe. De volledige naam van het project is The secret of playing football: Brazil versus the Netherlands.

In het onderzoek naar de gezondheid van rolstoelgebruikers zitten vanuit Nederland de Vrije Universiteit (VU), de Universiteit Leiden, Hogeschool Inholland, de Hogeschool van Amsterdam en het UMC Groningen. Hoofdaanvrager is Thomas Janssen van de VU. Co-aanvrager bij de Universiteit Leiden is Wessel Kraaij. De volledige naam van het project is From Data to Action: Promoting Active Lifestyle in Wheelchair Users with Spinal Cord Injury or Amputation.

Bron: NWO