Geen motivatie om te lezen? Ontdek waarom!

Veel lezen in je vrije tijd is hartstikke belangrijk voor schoolsucces en leesvaardigheid Helaas neemt de leesmotivatie bij veel kinderen af als ze ouder worden. Hoe komt dat eigenlijk? Ben jij studente en wil je ons helpen antwoord te geven op deze vraag? Meld je dan aan voor dit onderzoek.

Het onderzoek naar de neurobiologische processen achter de afname in leesmotivatie bestaat uit 2 fases. In de eerste fase van het onderzoek nemen we wat wangslijm van je af. Aan de hand van je DNA zien we namelijk welke variant van het DRD4-gen je hebt. Dit gen beïnvloedt de efficiëntie waarmee dopamine wordt aangemaakt. Vervolgens selecteren we willekeurig 25 personen voor 2 EEG-sessies waarbij je na inname van dopamine of een placebo een tekst leest en vragen beantwoordt.

Ben jij een vrouwelijke rechtshandige HBO of  WO-student? Doe mee!

Kleine hoeveelheid dopamine

Als je geselecteerd wordt voor fase 2 dan word je uitgenodigd in het EEG-lab op het FSW. Aan het begin van elke sessie krijg je Sinemet of een placebo. Sinemet is een tablet met een kleine hoeveelheid dopamine. Een uur later lees je een tekst en je voert een aantal computertaken uit. Tijdens het lezen, maken we een EEG-opname. Elke sessie duurt ongeveer twee uur.

Doe mee!

Lijkt het jou interessant om deel te nemen aan dit onderzoek, mail dan voor meer informatie naar Elise Swart of loop langs bij kamer 4A14 om de informatiefolder en het aanmeldingsformulier op te halen. Vergoeding voor deelname bedraagt €25,- of €3,50 als je alleen met fase 1 meedoet.