Steun het Levend Lab voor onderzoek naar schadelijke stoffen in 36 slootjes

Onderzoekers van het Centrum voor Milieuwetenschappen van de Universiteit Leiden zijn een crowdfundingsactie gestart om 15.000 euro op te halen voor een laboratorium midden in de natuur: Het Levend Lab. Dit is nodig om in een natuurlijke situatie de effecten van chemische stoffen op onze wateren te meten.

Nederlandse waterkwaliteit

Nederland is een waterland en we zijn afhankelijk van water als bron voor drinkwater, landbouw, zwemwater en voor talloze andere doeleinden. Helaas komen er jaarlijks grote hoeveelheden chemische stoffen in het water en de bodem terecht door onder meer landbouw en industrie. Ondanks jarenlang onderzoek naar de effecten van chemische stoffen in het water, is er nog maar weinig bekend over de daadwerkelijke gevolgen voor de waterkwaliteit.

Complexiteit van de natuur

De effecten van chemische stoffen worden meestal getest in een eenvoudige proefopstelling in een laboratorium. Dit is een eenvoudige, goed gecontroleerde en gestandaardiseerde omgeving. Maar in de natuur, waar de meeste chemische stoffen terecht komen, is de situatie veel complexer. Hier wordt nog te weinig rekening mee gehouden, waardoor niet goed is vast te stellen hoe schadelijk de chemische stoffen echt kunnen zijn.

Levend Lab

Het  Levend Lab bestaat uit 36 slootjes van 10 meter lang op een uitbreiding  van het BioScience Park Leiden. Deze slootjes worden blootgesteld aan verschillende combinaties van chemische landbouwstoffen zoals meststoffen en bestrijdingsmiddelen. Het voordeel van dit onderzoek in een natuurlijke omgeving is dat de daadwerkelijke effecten van deze chemische stoffen op  de natuur worden getoetst. Met de donaties via de crowdfundingsactie kunnen de onderzoekers de 36 proefsloten laten graven en zo het Levend Lab creĆ«ren, zodat we onze wateren beter kunnen beschermen.

Hoe kan ik meehelpen?

Om geld in te zamelen is op 19 september 2016 een crowdfundingscampagne gestart die loopt tot 31 oktober 2016. Het beoogde bedrag is 15.000 euro. Doneren kan op  Steun Leiden.