Vier Rubiconbeurzen voor Leidse onderzoekers

Vier jonge Leidse onderzoekers ontvangen een Rubiconbeurs om onderzoek te doen in het buitenland. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten gaan ze zich verdiepen in onderwerpen als het ontstaan van sterrenstelsels en risicogedrag bij jongeren.

NWO kende in deze eerste financieringsronde van 2016 in totaal 22 Rubiconbeurzen toe; 18 procent daarvan gaat naar onderzoekers van de Universiteit Leiden.

Barbara Braams, Instituut Psychologie: risicogedrag bij jongeren

Jongeren nemen meer risico wanneer ze met hun vrienden zijn, maar hoe dit komt is onduidelijk. Psychologe Barbara Braams gaat twee jaar lang aan Harvard University in de Verenigde Staten het achterliggende mechanisme ontrafelen. Ze onderzoekt welk effect sociale invloed heeft op tolerantie voor risico of ambiguïteit, en hoe het risicogedrag drijft.

Sara Polak, Centre for the Arts in Society: ebola in de Amerikaanse verbeelding

De ebola-epidemie in West-Afrika maakte in de Verenigde Staten politiek-incorrecte culturele herinneringen wakker. Sara Polak analyseert Amerikaanse fantasieën op Twitter over ebola, bijvoorbeeld dat ebola een zombievirus is. Dit om te laten zien hoe angstepidemieën spoken uit het Amerikaanse slavernijverleden doen herleven. Polak ontvangt een beurs om gedurende een jaar onderzoek te doen aan de Justus-Liebig Universität in het Duitse Giessen.

Eva Mol, Faculteit Archeologie: objecten in de mythologie

De functie van objecten in de mythologie is een onderbelicht aspect in de Mediterrane geschiedenis. Door een combinatie van archeologische, kunsthistorische en filologische methodes gaat archeologe Eva Mol de rol van objecten in het ontstaan, verandering en herinnering van antieke mythen bestuderen. Zij doet dit aan de University of Chicago in de Verenigde Staten, waar ze een jaar zal verblijven.

Renske Smit, Leidse Sterrewacht: sterrenstelsels tijdens het kosmische ochtendgloren

Sterrenkundige Renske Smit kijkt terug in de tijd naar het kosmische ochtendgloren, om het ontstaan van de eerste sterrenstelsels onder de loep te nemen. Ze kijkt wat voor sterren zich vormden en wat voor invloed die hebben op hun directe kosmische omgeving. Smit krijgt financiering om twee jaar onderzoek te doen aan de University of Cambridge (Groot-Brittannië).

NWO Rubicon

Het Rubiconprogramma van onderzoeksfinancier NWO is bedoeld voor veelbelovende, recent gepromoveerde onderzoekers. Met de beurs kunnen zij tot twee jaar internationale onderzoekservaring opdoen, een belangrijke stap in hun wetenschappelijke carrière. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de bestemming en de duur van het verblijf.