Elsemieke Daalder en Ruben de Graaff winnen VBR Publicatieprijs 2015

Elsemieke Daalder en Ruben de Graaff van het Instituut voor Privaatrecht hebben onlangs de prestigieuze VBR Publicatieprijs gewonnen. De winnaars ontvingen de prijs uit handen van prof. mr. C.J.M. Klaassen, voorzitter van de jury. Klaassen roemde de historische en rechtsvergelijkende basis van het artikel en de heldere wijze waarop de auteurs hun bevindingen weten te koppelen aan het moderne prejudiciële instrument bij de Hoge Raad.

Rome, Luxemburg, Den Haag: de prejudiciële procedure als rechtsvormend instrument

Elsemieke Daalder (Promovenda, afdeling Rechtsgeschiedenis) en Ruben de Graaff (PhD fellow, afdeling Burgerlijk Recht) kregen de prijs voor hun artikel Rome, Luxemburg, Den Haag. De prejudiciële procedure als rechtsvormend instrument, dat werd gepubliceerd in Ars Aequi. Zij verzorgden over dit onderwerp ook een bijeenkomst in het kader van de PAO-cursus Civiele Cassatieadvocatuur.

In hun bijdrage leggen Daalder en De Graaff de wortels van de prejudiciële procedure bloot en laten zij zien hoe zowel de Romeinse keizer als het Europese Hof van Justitie van dit instrument gebruik maakten en maken om het recht te vormen. Aanleiding vormde de invoering van de prejudiciële procedure bij de civiele kamer van de Hoge Raad in 2012.

De winnaars ontvingen de prijs op 8 april jl. uit handen van prof. mr. C.J.M. Klaassen (Radboud Universiteit Nijmegen), voorzitter van de jury. Klaassen roemde de historische en rechtsvergelijkende basis van het artikel en de heldere wijze waarop de auteurs hun bevindingen weten te koppelen aan het moderne prejudiciële instrument bij de Hoge Raad. De auteurs stellen vast dat een prejudiciële procedure kan uitgroeien tot het belangrijkste rechtsvormende instrument van een rechter, maar concluderen dat zo’n procedure ook op diverse punten een inherente spanning creëert.

Het artikel is hier te raadplegen.

VBR Publicatieprijs

De VBR-publicatieprijs wordt jaarlijks toegekend aan de auteur(s) van het tijdschriftartikel dat de meest belangwekkende bijdrage leverde aan de kennis en verbetering van het burgerlijk recht in brede zin. Een deskundige jury onder voorzitterschap van prof. mr. C.J.M. Klaassen (Radboud Universiteit) kiest uit alle inzendingen de meest prominente wetenschappelijke publicatie die op het vlak van het burgerlijk recht verscheen. Nadere informatie is te vinden op de website van VBR.