Grote EU-subsidie voor innovatieve kankertherapie

Het LUMC ontvangt ruim 4 miljoen euro subsidie om de komende 3 jaar een groot Europees onderzoek naar een vernieuwende behandeling van kanker te leiden.

De klassieke behandeling van kanker begint meestal met het verwijderen van de tumor. Het LUMC ontwikkelt stoffen die aan de tumorcellen binden en met nabij infrarood licht zichtbaar gemaakt kunnen worden. Zo kan de chirurg goed normaal weefsel van tumoren onderscheiden. Er wordt ook gewerkt aan immunotherapie, waarbij de natuurlijke afweerreactie van het lichaam tegen kanker wordt gestimuleerd.

Nanopartikels

Het LUMC ontvangt nu een EU-subsidie om fluorescentie-geleide chirurgie en immunotherapie verder te verbeteren. 'We gaan bijvoorbeeld nanopartikels met immunomodulerende antistoffen onderzoeken', vertelt prof. Ferry Ossendorp van de afdeling Immunohematologie en Bloedtransfusie. In het LUMC zijn verder dr. Alex Vahrmeijer (Heelkunde) en dr. Luiz Cruz en dr. Boudewijn Lelieveldt (beiden Radiologie) bij dit project betrokken. 'Ook willen we gedetailleerd bekijken wat er in het lichaam gebeurt wanneer tumoren, en vaak ook lymfeklieren, worden verwijderd. Het is belangrijk de tumor compleet weg te halen, maar wat betekent het voor het immuunsysteem? Dat willen we gedetailleerd in kaart brengen.'

Innovative Training Networks

De subsidie valt binnen de Marie Skłodowska Curie Actions/Innovative Training Networks, een onderdeel van het Horizon2020-programma. Het LUMC werkt hiervoor samen met universiteiten en bedrijven in Nederland (Universiteiten van Amsterdam (UvA), Rotterdam (Erasmus MC), Maastricht en Delft), Noorwegen, Engeland en Zwitserland. PhD-studenten zullen tussen de verschillende landen worden uitgewisseld.

Foto: Carcinoide tumor (tumorweefsel) van een long.