Herzie de Grondwet

Tweehonderd jaar nadat Thorbecke de nieuwe Nederlandse Grondwet schreef, wordt deze nog steeds regelmatig bijgeschaafd. Hoogleraar Staats- en bestuursrecht Wim Voermans roept burgers op om vóór 25 oktober zelf de Grondwet te herzien.

Wat vindt de huidige generatie?

Onze grondwet is inmiddels de op een na oudste grondwet ter wereld

De laatste grote grondwetsherziening was in 1983. Hoe zou de huidige generatie burgers de Grondwet nu willen herzien? Deze vraag stelden Leidse en Tilburgse onderzoekers op het terrein van het constitutionele recht, waaronder Leids hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans. Zij creëerden een wiki-achtige omgeving ‘Herzie de Grondwet’.

Zelf grondwet aanpassen

Bezoekers kunnen op deze site de tekst van de Grondwet vinden en aanpassen. Dit kan door tekst weg te halen, aan te vullen of te herzien, of door nieuwe bepalingen op te stellen. De resultaten van het experiment worden op de dag van de viering van 200 jaar Grondwet 1815 in november 2015 in Brussel aangeboden.

Vroege wijziging in grondwet

Johan Rudolf Thorbecke (1798-1872) was hoogleraar aan de Universiteit Leiden. In 1839 publiceerde hij op basis van zijn colleges over de Nederlandse Grondwet het document ‘Aanteekening op de Grondwet.’ Dit was zijn eerste openbare bijdrage aan een toen lopend debat over de herziening van de Grondwet. Een jaar later kwam een vervolg, de ‘Proeve van herziening der grondwet volgens de Aanteekening’.

Langst gebruikte grondwet van Nederland

Koning Willem II benoemde Thorbecke tot voorzitter van de grondwetscommissie die een grondwetswijziging moest voorbereiden. In 1848 nam deze commissie een nieuwe Grondwet aan, gebaseerd op het werk van Thorbecke. Hiermee legde Thorbecke de basis voor de langst gebruikte grondwet van Nederland. Pas in 1983 werd deze compleet vernieuwd en vervangen door de huidige variant.

(8 september 2015 - CR)

De Grondwet van Thorbecke is een van de ontdekkingen in de nieuwe route langs Leidse ontdekkingen:  Leiden Discoveries.