Bram Koster benoemd tot directeur Netherlands Centre for Elektron Nanoscopy (NeCEN)

Bram Koster, hoogleraar Elektron Microscopy, is benoemd tot directeur van NeCEN, de geavanceerde cryo- elektronenmicroscopie faciliteit van de faculteit. Koster wil meer samenwerking op het gebied van onderzoek, nieuwe imaging technieken ontwikkelen en een nieuwe postdoctorale training opzetten voor imaging van biologische structuren op de nanoschaal.

Over Bram Koster

Bram Koster

Door de jaren heen werkte Koster aan een grote verscheidenheid van projecten, variƫrend van de beeldvorming van biologische cellen tot de ontwikkeling van een schaalresolutie met nanometer. Hij zocht de grenzen op door nieuwe methoden te ontwikkelen voor de voorbereiding van proefobjecten en het automatiseren van het verzamelen en verwerken van de gegevens uit het onderzoek.

Naast zijn aanstelling als directeur van NeCEN is Koster bestuurder van de sectie Electron Microscopy en hoogleraar Ultra-structural and Molecular Imaging bij het LUMC.

Over NeCEN

NeCEN biedt twee van de meest geavanceerde cryo-transmissie-elektronenmicroscopen ter wereld. Academische partners, lokale en nationale overheden en bedrijven werken er samen. Met de microsopen kunnen wetenschappers zo ver inzoomen dat individuele atomen in een virus zichtbaar worden. Dat is een eerste stap om ziektes als tuberculose, malaria en kanker beter te kunnen begrijpen. NeCEN is gehuisvest in de Gorlaeus Laboratoria van de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen.