Oriënteren voor profielkeuze tijdens de Bètadag

Zo’n 70 vwo scholieren die voor hun profielkeuze staan, volgen tijdens de Bètadag activiteiten zoals een practicum over geneesmiddelen of een college over kunstmatige intelligentie. Studenten laten zien waarom zij hun studies zo interessant, fascinerend en onmisbaar vinden. De Universiteit Leiden organiseert deze dag in samenwerking met de landelijke Stichting Bètadag.

Goed orienteren voor je profielkeuze

Arian Khoshchin, voorzitter ban de Bètadagcommissie:

‘Het is alweer 7 jaar geleden dat ik een profielkeuze moest maken op de middelbare school. Wat ik van de meeste mensen om me heen te horen kreeg is dat je met een natuurprofiel “alles” kan worden. Zo kon ik mijn opties open houden, omdat ik nog niet zeker wist welke vervolg opleiding ik wilde volgen na de middelbare school. Achteraf gezien ben ik natuurlijk heel bij met mijn keuze, anders zou ik niet in Leiden Bio-farmaceutische wetenschappen kunnen studeren.

Om mij heen waren er veel mensen die na het kiezen van hun profiel spijt hadden van hun keuze. Ze hadden bijvoorbeeld een natuurprofiel gekozen terwijl ze dat heel moeilijk vonden en er later toch niets mee wilden gaan doen. Andere vrienden van mij kwamen er juist weer laat achter dat de opleiding die ze willen volgen natuurkunde, scheikunde, biologie of wiskunde nodig heeft. Daarom denk ik dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen met kijken waar je interesses liggen, want als je iets leuk vindt dan gaat het leren vanzelf.’

Impressie

Facebook: bekijk een  fotoreportage.
Twitter:  @Bètadagen#Bètadag

Leer ons kennen

De Universiteit Leiden organiseert veel activiteiten op het gebied van voorlichting. De Bètadag is daar een van.

Op de website  Studiekeuzeplein zetten we de stappen op een rijtje die scholieren helpen om een studie te vinden die goed bij hen past.

Op 7 maart tijdens de  Open Dag maken scholieren kennis met alle bacheloropleidingen van de Universiteit Leiden.

Op 17 april, tijdens  Proefstuderen ervaren scholieren de opleiding(en) en locatie(s) en maken ze kennis met de docenten en studenten.