Een bijzondere reünie in de Hortus botanicus Leiden

Studenten van de opleiding Biologie uit 1954 waren op vrijdag 5 september bij elkaar in de Leidse Hortus botanicus ter gelegenheid van de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek ‘Leidse Biologen, 1954’.

Leidse Biologen 1954 | Titia van der Eb-Brongersma

De oud-studenten vierden hun diamanten jubileum; 60 jaar geleden begonnen zij aan hun studie Biologie aan de Rijksuniversiteit Leiden, zoals de Universiteit Leiden toen nog heette. Bijna twintig van de 27 studenten uit 1954 waren, voor zover mogelijk, aanwezig bij de overhandiging. De alumni zijn inmiddels zo’n 80 jaar oud.

De biologen uit 1954

Het boek telt maar liefst 27 ‘bioschetsen’; persoonlijke en spannende verhalen over de studenten zelf en die reflecteren op de studie. Verschillende momenten en situaties worden fijn, komisch en uiterst precies beschreven.

Overhandiging van het eerste exemplaar van het boek ‘Leidse Biologen, 1954’
Titia van der Eb-Brongersma, de auteur, overhandigde het eerste exemplaar aan Geert de Snoo, decaan van de faculteit der wiskunde en natuurwetenschappen. Carel ten Cate, hoogleraar gedragsbiologie, ontving het tweede exemplaar.

De wetenschap

Ook de wetenschappelijke activiteiten van de studenten ná de studie komen aan bod. De studenten uit 1954 worden door Titia beschreven als ‘zeer gedreven’. Dat blijkt ook uit het relatief grote aantal hoogleraren die uit het jaar zijn voortgekomen, waaronder bijv. Prof. Libbenga, oud decaan van de faculteit.

Historisch beeld

Het boek levert ook een mooi beeld over het studentenleven van die tijd. Genoemd worden de sinaasappelkistjes als meubilair, koude kamers en geen ijskast en douche. In die tijd duurde de studie nog zo’n 8 jaar, in tegenstelling tot de huidige drie jaar voor de bacheloropleiding twee jaar voor de masteropleiding.

Biologie in Leiden anno 2014

Leiden heeft vandaag de dag nog steeds een brede en kwalitatief hoge opleiding Biologie. In de Universitaire Keuzegids 2014 is Biologie in Leiden beoordeeld als ‘Topopleiding’, dat zijn er maar vier in Leiden. Dit jaar starten 150 eerstejaarsstudenten de bacheloropleiding, een record aantal voor Leiden.