Sara Polak naar Yale University met Fulbright beurs

Sara Polak, PhD-student en docent bij het LUCAS, heeft een Fulbright beurs gewonnen met haar onderzoek naar Franklin D. Roosevelt. Met de beurs gaat per september een half jaar research doen aan Yale University.

Sara Polak, PhD-student en docent bij het LUCAS, heeft een Fulbright beurs gewonnen met haar onderzoek naar Franklin D. Roosevelt. Met de beurs gaat per september een half jaar research doen aan Yale University.

Roosevelt in de Amerikaanse culturele herinnering

Met de Fulbright beurs zal Polak gaan onderzoeken hoe en waarom Franklin D. Roosevelt (President van de Verenigde Staten van 1933-1945) uitgegroeid is tot een icoon in de Amerikaanse culturele herinnering. "Er zijn duizend boeken over de historische FDR, maar ik onderzoek (recente) representaties van hem in literatuur, film, biografieën, documentaires, musea en herdenkingen," legt Polak uit, "Welk beeld van FDR dragen zij uit? Welke ideologie, noodzaak of verlangen wordt er gediend door hem op een bepaalde manier te presenteren? En aan de andere kant, in hoeverre wist FDR zijn publieke imago voor de toekomst te beïnvloeden?" Polak hoopt een beter begrip te krijgen van hoe verhalen - en vooral herinneringen - door ons gevormd worden en bijdragen aan de waarneming van wie wij zijn. FDR als een icoon in de Amerikaanse herinnering is een casestudie. Ze is echter geen historica. "Ik gebruik methoden van literaire studies om bepaalde culturele kunstproducten te 'lezen' en om zo te begrijpen hoe de Amerikaanse cultuur zichzelf vormt door een historisch icoon te herdenken."

Yale University

Polak zal in september beginnen met haar onderzoek aan Yale University. Ze hoopt vooral baat te hebben bij de samenwerking met prof.dr. Jay Winter, een van de Founding Fathers van memory studies. Veel van zijn werk focust zich op de bemiddeling bij culturele herinnering: welke individuen of instituties hebben de macht over hoe iets of iemand collectief herdacht wordt? "Net als mijn eigen onderzoek," vertelt Polak, "focust Winter zich op de herinnering aan gebeurtenissen en mensen die bijna geen deel meer uitmaken van de 'geleefde' herinnering. Maar weinig mensen die toen aanwezig waren leven nu nog. Jay Winter is een bekende geleerde binnen memory studies en hij staat in het midden van een zeer levendige gemeenschap van onderzoekers aan Yale, dus ik kijk er naar uit om veel interessante mensen in mijn vakgebied te leren kennen."

Wil je het onderzoek van Sara Polak volgen en over haar ervaringen aan Yale University lezen? Neem dan eens een kijkje op haar Research Blog on FDR's Image.