Ilja Leonard Pfeijffer wint Libris Literatuur Prijs

Ilja Leonard Pfeijffer, alumnus Griekse en Latijnse taal en cultuur, heeft dit jaar de Libris Literatuur Prijs gewonnen voor zijn boek La Superba. De Libris Literatuur Prijs geldt als een van de belangrijkste onderscheidingen in de Nederlandstalige literatuur.

Ontroerd

Pfeijffer was ontroerd toen hij de prijs in ontvangst mocht nemen en zei uiterst dankbaar te zijn dat hij die heeft gewonnen: "Kunst is geen spel en literatuur geen wedstrijd, al moet ik toegeven dat het iets makkelijker praten is als je hebt gewonnen." Met de prijs wint hij €50.000.

Hij ontving de Libris Literatuur Prijs voor zijn boek La Superba, een verhaal over een liefde in een labyrintische stad. Het verhaal stond eerder al op de shortlist van zowel de AKO Literatuurprijs als de Vlaamse Gouden Boekenuil. Volgens de jury is het boek "een belangrijke roman met universele zeggingskracht, die de komende jaren vele nieuwe lezers verdient." Pfeijffer wordt geprezen om de manier waarop hij met de lezer een superieur spel van werkelijkheid en literaire verbeelding speelt.

De prijs werd op dinsdagavond uitgereikt door juryvoorzitter Paul Witteman in het Amstel Hotel in Amsterdam. Programma Nieuwsuur zond de uitreiking live uit.