Medical Delta café: translation models for drug discovery and development, 8 oktober 2013

Onze gemiddelde leeftijd gaat omhoog en de behoefte naar goede gezondheidszorg wordt steeds groter. Nieuwe medicijnen moeten op de markt komen maar kosten voor de ontwikkeling daarvan moeten omlaag. Tijdens het Medical Delta café op 8 oktober presenteren o.a. dr. Leo Price, dr. Jan de Sonneville en dr. Paul Vulto hun onderzoek naar deze belangrijke maatschappelijke problemen.

Door de ontwikkeling van medisch en technologisch onderzoek op het gebied van stamcellen, microchips, imaging, high-throughput screening en bioinformatica in de afgelopen tien jaar, wordt het nu mogelijk om deze technieken grootschalig in te zetten bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen.

Veel potentiële geneesmiddelen worden ontdekt in screening platformen. Kansen voor het versnellen van het ontwikkelproces van geneesmiddelen liggen in translationele modellen: modellen die veel realistischer dan zijn traditionele farmaceutische testmethoden. Deze modellen verminderen tijd, kosten en risico’s van de overgang van laboratoriumtests naar klinische testen bij mensen.

Een groot aantal partijen in Nederland, en vooral in Medical Delta, zijn wereldwijd de leiders geworden binnen dit vakgebied. De belangrijkste spelers vanuit de industrie en academische instellingen ontmoeten elkaar tijdens dit café en geven een demonstratie van wat er nu al mogelijk is en bespreken wat er nog nodig is om verder te komen.

Voor wie: Onderzoekers van de faculteit, het LUMC, Delft en Rotterdam
Locatie: LUMC - Lecture Hall 1
Datum: 8 oktober 2013, 14:00 – 20:00 uur

Programma en aanmelden

Over Medical Delta café

Medical Delta café’s zijn belangrijke bijeenkomsten voor netwerkvorming tussen onderzoekers en bedrijven rond dit onderzoeksthema in Medical Delta (Leiden, Rotterdam, Delft).