Docent Hebreeuws Martin Baasten wint LSr-Onderwijsprijs 2013

‘Deze docent wil zijn studenten uitdagen en zorgt ervoor dat alle studenten de stof begrijpen’, aldus Christel de Lange, voorzitter van de Leidse Studentenraad. Docent Hebreeuws Martin Baasten is de winnaar van de LSr-Onderwijsprijs 2013, de prijs voor de beste docent van het jaar. De Lange, tevens juryvoorzitter, maakt de winnaar bekend tijdens de dies natalis op 8 februari.

Spanningsboog

‘Hoe kun je als docent de aandacht vasthouden als de spanningsboog van veel studenten tussen de tien en twintig minuten ligt?’, vraagt Christel de Lange zich hardop af in de goed gevulde Pieterskerk. Ze houdt nog even spannend wie de winnaar is. Docenten moeten heel wat uit de kast halen om een kritisch en hoogopgeleid gehoor te blijven boeien, erkent de juryvoorzitter, zelf ook student. De LSR selecteerde eerder vijf docenten uit bijna dertig voordrachten die de kunst van het boeien als geen ander verstaan. Naast Martin Baasten waren dit Victor Gijsbers (Wijsbegeerte) Hendrik Jan Hoogeboom (Informatica) Maarten Kunst (Criminologie) en Tony Foster (Engels).

Prijs
Martin Baasten ontvangt een oorkonde en een geldbedrag van 5000 euro dat hij mag besteden aan onderwijsdoelen. Sababa Leiden, de studievereniging die hem voordroeg, ontvangt 500 euro en mag dat eveneens besteden aan relevante ondewijsdoelen zoals de organisatie van een symposium.

Humor

Juryleden van de LSr bezochten colleges om zelf te zien hoe de genomineerden studenten warm krijgen voor hun studie. ‘De docenten zijn allen zeer enthousiast en betrekken hun studenten bij het onderwerp door veel vragen te stellen’, aldus De Lange. Ze toont filmpjes van alle vijf docenten in actie. De docenten hebben ieder hun eigen stijl, maar een aantal pluspunten hebben ze gemeen: hun verrassende voorbeelden en aanstekelijke humor. Zo deinst Tony Foster er niet voor terug om een halve striptease op te voeren, zodat studenten nooit meer de functie van de puntkomma vergeten. Bij Victor Gijsbers analyseren studenten verrassende teksten zoals een songtekst van Lady Gaga. Humor en prikkelende voorbeelden zijn dus belangrijk, maar voor alle docenten geldt: de boodschap is heilig. ‘In de smaak vallen is één ding. Het gaat erom dat de stof werkelijk overkomt en studenten goede vaardigheden aanleren’, merkte een van de genomineerden onlangs op in een interview op deze website.

The nominees

Alert

Een ander sterk punt van alle genomineerden is hun vermogen om studenten een kritische houding aan te leren. Maarten Kunst toont studenten journaalbeelden en stelt vervolgens vragen over zaken die studenten niet gezien kunnen hebben. Om ze aan het denken te zetten: hoe betrouwbaar zijn herinneringen? Martin Baasten checkt de alertheid van zijn studenten door soms iets te vertellen dat pertinent niet waar is. De jury waardeert ook de manier waarop alle docenten onderzoek verweven in hun colleges. Studenten schrijven mee aan wetenschappelijke artikelen en ze moeten zelf speuren naar oplossingen, in plaats van deze kant-en-klaar aangereikt te krijgen.

Uitdagen

Kortom, alle genomineerden zijn kanjers, maar er kan er maar een de winnaar zijn. Martin Baasten smeedt al die verschillende elementen op een meesterlijke manier aan elkaar, zo meent de jury. De Lange concludeert: ‘Het is iemand die zijn studenten stimuleert, inspireert en enthousiasmeert. De winnaar van dit jaar weet op boeiende wijze theorie en praktijk, actualiteiten en klassiekers en onderwijs en onderzoek aan elkaar te koppelen. Deze docent wil zijn studenten uitdagen en zorgt ervoor dat alle studenten de stof begrijpen!’

(8 februari 2013 – LvP)