Zeven aanmoedigingsprijzen voor jong Leids bèta-talent

Zeven getalenteerde studenten in exacte vakken van de Universiteit Leiden ontvingen op 30 november een aanmoedigingsprijs van 500 euro. De gelauwerden zijn landelijk de beste eerstejaarsstudenten op hun vakgebied. Het zijn Mila Schipper (wiskunde), Martijn Oei (natuurkunde), Jennifer Jochems (informatica), Anne-Floor de Kanter en Colin Stok (LST) en Jacob van Hengst en Marenka Brussee (MST).

Jennifer Jochems is een wel zeer opvallend talent. Ze rondde haar eerste studiejaar gelijktijdig af met haar vwo-opleiding en was daarnaast student aan het Pre-University College van de Leidse universiteit. Daarbij haalde ze gemiddeld een 9,6 voor haar studie Informatica in Leiden!

Dit jaar werden 48 prijzen uitgereikt. Het gemiddelde studieresultaat is een 9. Bijna een kwart (23 procent) van de winnaars is vrouw.

Bedrijven en instellingen dragen bij

Aangezien de behoefte aan talent in de exacte en technische vakken groot is en blijft, stimuleren verschillende organisaties en bedrijven bèta-talent. De prijzen zijn dit jaar bijeengebracht door het Platform Wiskunde Nederland, de Stichting Physica, Philips, Shell Global Solutions International, NGI Platform voor ICT-professionals, KVGN, het platform voor de gaswereld, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, NWO Chemische Wetenschappen en Stichting Kennispark Twente.

Afstudeerprijzen

Naast de aanmoedigsprijzen zijn ook acht afstudeerprijzen uitgereikt van 5000 en 2000 euro aan Jong Talent. Criteria hiervoor zijn het innovatieve karakter van het afstudeerproject, evenals de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij.

Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen

De prijzen werden uitgereikt bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem. Deze verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking. Volgend jaar zijn er opnieuw Jong Talent Prijzen te winnen.

Zie ook

Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen