18.5 miljoen voor grootschalige NMR onderzoeksfaciliteit

Het programma ‘uNMR-NL’, een project om een 1.2 GHz NMR spectrometer in Nederland te plaatsen voor chemisch onderzoek, heeft 18,5 miljoen euro ontvangen om deze grootschalige faciliteit op te zetten. Dit wordt vanmiddag in Utrecht bekend gemaakt door staatssecretaris Zijlstra van OCW en Jos Engelen, voorzitter van NWO. De deelnemende partners stellen hun hoogstaande techniek, apparatuur en expertise beschikbaar voor andere onderzoekers in Nederland.

Nationale Roadmap NWO

In totaal ontvangen vijf programma’s in Nederland financiering van NWO binnen de Nationale Roadmap voor grootschalige onderzoeksfaciliteiten. Hiervoor is 80 miljoen euro beschikbaar.

An ultra-high field NMR facility for the Netherlands (uNMR-NL)

In de nieuwe uNMR-NL-faciliteit gaan onderzoekers magnetische kernspinresonantie (NMR) en MR Imaging (MRI) gebruiken om de oorzaken van ziektes zoals Alzheimer en Parkinson te begrijpen, nieuwe geneesmiddelen te ontdekken, nieuwe materialen voor accu’s en zonnecellen te ontwikkelen en de productie van gewassen en voedselkwaliteit te verbeteren. ‘De faciliteit die wordt opgezet bevat een nieuwe magneet die sterker zal zijn dan ooit tevoren bij NMR en MRI’, zegt Marc Baldus, hoogleraar bij het Bijvoet Centrum van de Universiteit Utrecht en coördinator van het project. ‘Dit opent geheel nieuwe wegen voor onderzoek, bijvoorbeeld aan complete cellen op het niveau van individuele atomen.’ uNMR-NL is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit Leiden, Wageningen University, Technische Universiteit Eindhoven en TI-COAST.

Betrokken Leidse onderzoeksgroepen