Oratie prof.dr. Ferry Ossendorp ‘Hoe bestuur je het immuumsysteem?’

In zijn oratie 'Op de juiste knopjes drukken' op 2 december spreekt prof.dr. Ferry Ossendorp over zijn onderzoek naar de inzet van het immuunsysteem tegen kanker.

Vaccins tegen kanker

Als tumorimmunoloog doet Ossendorp onderzoek naar vaccins, die het mogelijk maken om het immuunsysteem effectief in te zetten tegen kanker. Hij heeft een aanstelling aan zowel de Faculteit der Geneeskunde als de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Nauwe samenwerking

De hoogleraar Moleculair gedefinieerde vaccinbiologie is enthousiast over de nauwe samenwerking tussen de onderzoeksgebieden organische chemie, immunologie en farmacie. Die maakt het mogelijk om goed gedefinieerde synthetische vaccins te ontwerpen. Dergelijke vaccines bestaan uit een tumorspecifiek antigeen en een zogenoemd targeting molecuul dat het immuunsysteem tot een specifieke afweerrespons aanzet.

Juiste knopjes

Ossendorp: ‘Door de huidige moleculaire kennis van de receptoren van het immuunsysteem kunnen we gebruik maken van kleine bioactieve moleculen die de immuunrespons de goede kant op sturen. Dus het precieze synthetische ontwerp van het vaccin maakt het mogelijk op de juiste moleculaire knopjes te drukken, zodat een gecontroleerde afweer tegen kankercellen ontstaat.’

Moleculair gedefinieerde vaccinbiologie

Datum: Vrijdag 22 oktober
Tijdstip: 16.00 uur
Locatie: Academiegebouw

Bij oraties wordt het togaprotocol gehanteerd.

Meer informatie:
Mw. M. Wanders