Studenten nomineren beste docenten voor LSr-Onderwijsprijs

De Leidse Studentenraad heeft uit dertig voordrachten vijf genomineerden geselecteerd voor de LSr-Onderwijsprijs die op de dies wordt uitgereikt. Deze prijs is een erkenning voor goed, inspirerend onderwijs. De Leidse studieverenigingen dragen kandidaten voor.

De genomineerden zijn:

Drs. Isabelle van de Calseyde-Hattink (Franse taal en cultuur)

Van de Calseyde-Hattink geeft economisch en juridisch Frans. Volgens de studievereniging F.D.L. Gibalaux geeft zij streng doch rechtvaardig onderwijs, waarbij zij haar studenten werkelijk op de praktijk weet voor te bereiden. Dankzij haar goede contacten met verschillende Franse instanties kan zij haar studenten ook buiten de colleges iets bieden.

Bart van Horck MSc (Bestuurskunde)

Van Horck geeft als jonge docent al een grote hoeveelheid onderwijs aan studenten Bestuurskunde, waarmee hij aan de basis van hun verdere opleiding staat. Studievereniging B.I.L. roemt hem om zijn oprechte betrokkenheid bij studenten en zijn enorme interactiviteit. Zoals zij schreven in hun aanvraag: ‘Grapjes worden gemaakt, deelname wordt vereist, concentratie is een must.’ Daarnaast is hij in staat om elke student naar hun vermogen laten excelleren.

Dr. Ellen Raven (Talen en Culturen van Zuid- en Zuidoost-Azië)

Raven heeft met een enorme kennis van zaken onderwijs over de materiële cultuur van Zuid-Azië. Zij is hierbij uitzonderlijk goed in staat om de voorwerpen in hun culturele context te plaatsen, mede dankzij haar baanbrekende onderzoek, waardoor het voor studenten mogelijk is om verder te denken. Volgens studievereniging SIITAA zorgen haar betrokkenheid, haar hoge verwachtingen en haar werkelijke interactie tijdens colleges ervoor dat alle studenten hun eigen invalshoek kunnen uitwerken.

Dr. Yvette Dijkxhoorn (Pedagogiek)

Dijkxhoorn is verantwoordelijk voor uiteenlopend onderwijs, maar ook voor de kwaliteit en organisatie daarvan. Studievereniging Emile heeft haar voorgedragen omdat zij een uitzonderlijk goed verband weet te leggen tussen theorie, onderzoek en praktijk. Ook verzorgt ze veel extra onderwijsmateriaal, via Blackboard, zoals filmpjes, tv-programma’s en artikelen. Hierdoor en door haar didactiek worden studenten werkelijk enthousiast.

Dr. Nora Goosen (Life Science and Technology)

Goosen doceert zowel elementaire als toegepaste vakken en is daarnaast actief in opleidingscommissies. Met haar op het oog ouderwetse maar vooral creatieve, enthousiaste heldere manier van onderwijsgeven legt zij de basis voor het begrip van ingewikkelde stof. Studievereniging LIFE noemt verder haar gebruik van de actualiteit en de participatie van studenten als redenen om haar te nomineren.