Mozaïeksubsidies voor allochtone toppers

Vier jonge, talentvolle Leidse allochtone afgestudeerden krijgen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een subsidie uit het programma Mozaïek. De wetenschappers in de dop kunnen met deze subsidie vier jaar lang een promotieonderzoek uitvoeren.

In totaal werden twintig van de 43 uitgewerkte aanvragen gehonoreerd. Elke kandidaat ontvangt 200.000 euro voor promotieonderzoek. 114 studenten en afgestudeerden reageerden op een oproep voor onderzoeksideeën. De 43 beste kandidaten mochten bij NWO workshops volgen en hun onderzoeksideeën verder uitwerken. Vervolgens mochten zij hun uitgewerkte aanvraag presenteren voor een vakkundige beoordelingscommissie.

Voorbeeldfunctie

Met Mozaïek wil NWO meer afgestudeerden uit minderheidsgroepen laten instromen in de wetenschap. NWO hoopt dat de succesvolle kandidaten ook op de lange termijn actief zullen blijven in de Nederlandse wetenschap en dat ze daar een voorbeeldfunctie zullen vervullen. Drie universiteiten springen er dit jaar uit met ieder vier laureaten: de Universiteit Leiden, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

NWO brengt ook de niet-gehonoreerde, maar zeer goede kandidaten bij de universiteiten onder de aandacht. Vorig jaar kregen op deze manier enkele kandidaten alsnog een promotieplaats via de universiteit. Eind oktober ontvangen de twintig laureaten uit 2009 tijdens een feestelijke uitreiking een oorkonde van de voorzitter van NWO.

De Leidse gehonoreerde projecten

Anna Dlabačová (1983) – Letterkunde
Mystiek voor een nieuwe eeuw
Hendrik Herp was de eerste grote mysticus van de vijftiende eeuw en zijn ‘Spieghel der volcomenheit’ een ware bestseller. Onderzoek naar het ontstaan en de verspreiding van dit mystieke handboek zal licht werpen op de ongekende populariteit en (literaire) invloed van de tekst.

Khadija Kadrouch onderzoekt de wettelijke mogelijkheden in Nederland voor een islamitische begrafenis. Rosmalen biedt hiertoe sinds 2005 al de mogelijkheid op de algemene begraafplaats. (Foto Maikel Samuels)

Khadija Kadrouch (1983) – Rechten/Religiewetenschappen
Islamic Burials in the Netherlands and Belgium?
Dit onderzoek probeert inzicht te verschaffen in de hedendaagse wettelijke mogelijkheden voor moslims om te worden begraven in Nederland en België, volgens de islamitische regels. Maar ook om inzicht te verwerven in de houding van moslimgeleerden en de wensen van moslims ten aanzien van de islamitische begrafenis.

Nora Liu (1986) Universiteit Leiden en Nederlands Kanker Instituut – Celbiologie
Worden antibiotica met uitsterven bedreigd of is er hoop?
Huidige antibiotica worden met uitsterven bedreigd, omdat steeds meer bacteriën hiertegen resistent worden. Recentelijk is er een nieuwe veelbelovende antibioticatarget gevonden, namelijk PKB/Akt1. Dit onderzoek concentreert zich op het ontwikkelen van betere en meer selectieve PKB/Akt1-remmers die gebruikt kunnen worden als conceptueel nieuwe antibiotica.

De Boliviaanse president Evo Morales, onderwerp van het onderzoek van Soledad Valdivia Rivera.

Soledad Valdivia Rivera (1985) – Latin American Studies
Re-inventing state-civil society relations in Bolivia
De inheemse president Evo Morales (2006-2009) heeft uitgebreide hervormingen ingevoerd met betrekking tot de manier waarop sociale bewegingen de besluitvorming in Bolivia beïnvloeden. Dit onderzoek richt op de belangrijkste ingevoerde bestuurlijke maatregelen en de reacties van de inheemse organisaties daarop.