Universiteit Leiden

nl en

Simone Rijksen

Duale promovendus

Naam
S. Rijksen MSc
Telefoon
+31 70 800 9589
E-mail
s.rijksen@fgga.leidenuniv.nl

Simone Rijksen participeert als duale promovendus in het programma van Leiden University Dual PhD Centre The Hague. Werktitel proefschrift: 'Kenmerken en condities van reflectieve dialoog in de context van samenwerkende en samen lerende docenten in het Nederlandse basisonderwijs.'

Meer informatie over Simone Rijksen

Simone Rijksen heeft gestudeerd aan de Academische Pabo in Leiden, een combinatiestudie van Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden en de Opleiding Leraar Basisonderwijs aan Hogeschool Leiden. In 2015 heeft ze haar master Onderwijsstudies afgerond aan de Universiteit Leiden en is met haar masterscriptie afgestudeerd op het gebied van professionaliseringsactiviteiten voor leerkrachten in het primair onderwijs. Sinds enkele jaren is Simone zelf als docent en onderwijsontwikkelaar werkzaam op een school met fulltime hoogbegaafdenonderwijs. Als docent in het primair onderwijs heeft zij aan verschillende professionaliseringsactiveiten deelgenomen met uiteenlopende onderwerpen. 

Met de NWO Promotiebeurs voor Leraren combineert Simone haar baan als leerkracht met een promotieonderzoek en is per 1 september 2019 als duale promovendus gestart bij het ICLON van de Universiteit Leiden.

In het kader van professionalisering, nemen leerkrachten deel aan zogenoemde professionele leergemeenschappen (PLG's). Vanuit persoonlijke interesse, maar ook vanuit de organisatie en professionals in de dagelijkse onderwijspraktijk kwam de behoefte naar voren om meer te weten te komen over het samenwerken en samen leren van docenten in PLG's. Dit promotieonderzoek heeft als werktitel: 'Kenmerken en condities van reflectieve dialoog in de context van samenwerkende en samen lerende docenten in het Nederlandse basisonderwijs.’ Het voeren van reflectieve dialogen is een effectieve methode voor het leren van docenten in het Nederlandse basisonderwijs. Dit onderzoek brengt kenmerken en condities waaronder reflectieve dialogen plaatsvinden en de ontwikkeling ervan in kaart met als doel een interventie te ontwerpen en te testen om reflectieve dialogen te stimuleren.

Duale promovendus

  • Faculteit Governance and Global Affairs
  • Dual PhD Centre

Werkadres

Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA Den Haag

Contact

Buitenpromovendus

  • ICLON
  • Onderzoek

Werkadres

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden

Contact

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie