
Michiel Dam
Universitair docent
- Naam
- Dr. M. Dam
- Telefoon
- +31 71 527 5190
- m.dam@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-2331-0194
Michiel Dam is universitair docent bètadidactiek bij het ICLON.
Michiel Dam is sinds 2017 universitair docent bij het ICLON, Universiteit Leiden. In 2014 is hij gepromoveerd op bèta vakdidactisch onderzoek naar de invoering van de concept-contextbenadering voor biologiedocenten in een duaal traject naast lesgeven als biologiedocent in het voortgezet onderwijs. Daarna heeft hij twee keer een postdoc positie gehad (Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam) waarin hij met name kwalitatief onderzoek heeft gedaan naar hoe docenten (in opleiding) in hun dagelijkse lespraktijk leerlingen kunnen activeren op een gedifferentieerde wijze.
Zijn huidige focus ligt met name op bèta vakdidactisch onderzoek, waarbij hij met behulp van onder andere verworven beurzen en externe financieringen onderzoek doet naar de centrale thema’s die vallen onder het leren van docenten, het onderwijzen in de bètavakken en de samenwerking van lerarenopleidingen en scholen voor voortgezet onderwijs.
Onderwerpen van zijn onderzoek:
- Domeinspecifieke denk- en werkwijzen (vakperspectieven) en hoe deze kunnen dienen voor domeinspecifiek redeneren in de bètavakken, samenhang en leerprogressies in de bètavakken (bijvoorbeeld hoe leerlingen vanuit grote ideeën kunnen leren denken in de biologie over leerjaren heen, startend vanaf de entree in het primair onderwijs, en lopend tot einde van het voortgezet onderwijs);
- Effectieve manieren om lastige inhouden in het bèta domein te onderwijzen (bijvoorbeeld cellulaire respiratie, veldwerk, controversiële en/of gevoelige onderwerpen);
- Effectieve, praktisch bruikbare manieren waarop innovaties in de bètavakken kunnen worden ingevoerd in het voortgezet onderwijs;
- Hoopvol klimaatonderwijs en hoe jongeren actief te maken als betrokken probleemoplossers;
- Hoe praktijkgericht onderzoek op scholen en het onderzoek dat wordt gedaan in lerarenopleidingen effectief kunnen worden verbonden.
Momenteel begeleidt hij drie promovendi in hun onderzoek.
Universitair docent
- ICLON
- Onderzoek
- Kuijpers Alma J. Dam Michiel Janssen Fred J. J. M. (2023), STEM students’ career choice for teaching: studying career choice processes using personal projects, Teacher Development 27(2): 133-152.
- Janssen F. J. J. M. & Dam M. (2022), Samenhang in de bètavakken - een perspectiefgerichte benadering: deel 1, NVOX 4: 14-16.
- Dam M. & Janssen F. J. J. M. (2022), Samenhang in de bètavakken - samenhang tussen concepten en vaardigheden: deel 2, NVOX 5: 50-52.
- Dam M. & Janssen F.J.J.M. (2021), Modularity in teacher professional development - building blocks for bridging everyday teaching practices and reform ideals centered around whole tasks, Professional Development in Education : 1-18.
- Otter M.J. den, Dam M., Juurlink L.B.F. & Janssen F.J.J.M. (2021), Two design principles for the design of demonstrations to enhance structure–property reasoning, Education sciences 11(9): 504.
- Logtenberg A. & Dam M. (2021), Controverse in de klas: afstand of nabijheid (Lezing). Egmond aan Zee.
- Dam M. & Neut I. (2021), Introductie nieuwe syllabus (Lezing). Egmond aan Zee.
- Dam M. & Verberg C. , Didactiek komt voor techniek. Teaching and Teacher Learning. Bijdrage over uitgangspunten voor online onderwijs (ICLON). [webartikel].
- Dam M. & Goossen E.A.M. (2020), Samenhang tussen biologie en scheikunde beter begrijpen. Presentatie op de NIBI conferentie (Nederlands Instituut voor de Biologie), Egmond aan Zee, NL. [lezing].
- Boer E. de, Janssen F.J.J.M., Driel J.H. van & Dam M. (2021), Perspective-Based Generic Questions as a Tool to Promote Student Biology Teacher Questioning, Research in Science Education 51(5): .
- Dam M., Ottenhof K.W., Boxtel C.A.M. van & Janssen F.J.J.M. (2019), Understanding Cellular Respiration through Simulation Using Lego® as a Concrete Dynamic Model, Education Sciences 9(2): 72.
- Huizenga J., Admiraal W.F., Dam G. ten & Voogt J. (2019), Mobile game-based learning in secondary education: Students' immersion, game activities, team performance and learning outcomes, Computers in Human Behavior 99: 137-143.
- Coskun B., Kuijpers A.J., Rooij E. van, Dam M., Fokkens-Bruinsma M., Goedhart M., Janssen F.J.J.M. & Vries M. de (2019), Onderzoek naar de vergroting van de instroom in de eerstegraads lerarenopleiding voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica.
- E de Boer (2019), Ontwikkeling van agency van docenten-in-opleiding: een ecologisch perspectief [Ontwikkeling van agency van docenten-in-opleiding: Een ecologisch perspectief] (vertaling Boer E. de Janssen F.J.J.M. Dam M. Driel J.H. van), Pedagogische Studien 96(6): 354-377.
- Kuijpers A.J., Dam M. & Janssen F.J.J.M. (2019), Waarom wil Jessie bèta docent worden?, Didactief 49(1/2): 46-47.
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2018), Making sense of student data in teacher professional development, Professional Development in Education : .
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2018), Attention to intentions - How to stimulate strong intentions to change, Research in Science Education 48(2): 369–387.
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Van Driel J.H. (2016), Attention to intentions. How to stimulate strong intentions to change?, Research in Science Education : .
- Dam M., Janssen F.J.J.M. & Driel J.H. van (2013), Concept-contextonderwijs leren ontwerpen en uitvoeren – een onderwijsvernieuwing praktisch bruikbaar maken voor docenten, Pedagogische Studiën 90: 63-77.
Geen relevante nevenwerkzaamheden