Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Data-geïnformeerd werken in het voortgezet onderwijs

Dit onderzoek richt zich op het proces waarmee docenten eigen lespraktijk stapsgewijs kunnen aanpassen in de richting van activerende didactiek en gedifferentieerd onderwijs.

Looptijd
2014  -   2016
Contact
Michiel Dam
Financiering
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Vaak wordt er voor een verandering ingezet op het wegwerken van deficiënties en het meten van leeruitkomsten ter verantwoording, maar dit lijkt weinig motiverend te werken. In dit onderzoek wordt daarom onderzocht in hoeverre docenten gemotiveerd kunnen worden om hun lespraktijk stapsgewijs aan te passen vertrekkend vanaf de reguliere lespraktijk en voortbouwend op succeservaringen, waarbij leeruitkomsten informerend werken voor iedere opeenvolgende stap in de ontwikkeling.

Lees de uitgebreide onderzoeksbeschrijving (in het Engels).

Foto: John Birdsall / John Birdsall Education / John Birdsall Social Issues Photo Library / Press Association Images / Universal Images Group