Daisy Smeets
Universitair docent
- Naam
- Dr. D.J.H. Smeets
- Telefoon
- +31 71 527 6621
- dsmeets@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-4548-614X
Daisy Smeets is universitair docent forensische gezinspedagogiek. Haar onderzoek en expertise richten zich op de jeugdbescherming, met aandacht voor o.a. uithuisplaatsing en pleegzorg.
Meer informatie over Daisy Smeets
Nieuws
-
Subsidie voor onderzoek naar besluitvorming rond ouder-kind contact na een uithuisplaatsing -
Geef ouders en kinderen een stem en vergroot de kans dat kinderen weer thuis worden geplaatst -
Universiteit Leiden adviseert over wetsvoorstel Versterking rechtsbescherming in de jeugdbescherming -
Doorvragen naar details helpt kinderen meer te vertellen bij politieverhoor -
Meeste uithuisgeplaatste kinderen keren niet meer terug -
Draagmoederschapstrajecten in kaart gebracht door Universiteit Leiden -
Congres eindevaluatie kinderbeschermingsrecht: ‘Geef kinderen een stem’ -
Pedagogische Wetenschappen en Jeugdrecht zetten succesvolle interdisciplinaire samenwerking voort -
Media over Leids onderzoek naar Wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen -
Inhoud en context Wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen belemmeren betere jeugdbescherming -
“Onderwijsinnovatie zit ‘m soms in heel kleine dingen” -
Jeugd, hersenwetenschap en recht: nieuwe richtingen voor onderzoek en praktijk -
Kinderen moeten veel jonger gehoord worden in familie- en jeugdprocedures -
Een terugblik op het middagsymposium PLEEGZORG -
FSW Grassroots en grass shoots subsidies naar Pedagogische Wetenschappen -
Multidisciplinair onderzoek naar de civiele procespositie van minderjarigen gestart
Daisy Smeets is universitair docent forensische gezinspedagogiek. Haar onderzoek en expertise richten zich op de jeugdbescherming, met aandacht voor o.a. uithuisplaatsing en pleegzorg.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Forensische gezinsped. en Jeugdhulpverl.
- Bruning M.R., Asdonk S. van der, Smeets D.J.H., Boven H.J. van, Buisman R.S.M., Lenglet M.J.E. & Alink L.R.A. (2025), Terugplaatsing na gedwongen uithuisplaatsing: de mate waarin er tijdens een uithuisplaatsing in het kader van een ondertoezichtstelling gewerkt wordt aan terugplaatsing. WODC Rapport nr. 3358. Leiden: Universiteit Leiden.
- Bruning M.R., Klootwijk A.J., Smeets D.J.H. & Lenglet M.J.E. (2025), Wetsvoorstel versterking rechtsbescherming in de jeugdbescherming: juridisch en pedagogisch advies van de Universiteit Leiden. Leiden: Universiteit Leiden.
- Bruning M.R., Asdonk S. van der, Smeets D.J.H., Boven H.J. van, Buisman R.S.M., Lenglet M.J.E. & Alink L.R.A. (2025), Terugplaatsing na gedwongen uithuisplaatsing: een blik op de uitvoeringspraktijk, Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht 2025(7/8): 232-238 (FJR 2025/42).
- Zon K.A.M. van der & Smeets D.J.H. (2024), Het gedragen kind: prevalentie en Praktijk van Draagmoederschap in Nederland. WODC Rapport nr. 3557. Leiden: Universiteit Leiden.
- Bruning M.R., Smeets D.J.H. & Bolscher K.G.A. (2022), Child Participation in Dutch Family Law and Child Protection Proceedings. In: Paré M., Bruning M.R., Moreau T. & Siffrein-Blanc C. (red.), Children's Access to Justice: A Critical Assessment. Cambridge – Antwerp – Chicago: Intersentia. 25-37.
- Bruning M.R., Smeets D.J.H. & Bolscher K.G.A. (2022), La participation des enfants dans les procédures familiales et de protection de l’enfance aux Pays-Bas. In: Paré M., Bruning M.R., Moreau T. & Siffrein-Blanc C. (red.) L'accès des enfants à la justice: bilan critique. Thèmes et commentaires Paris: Dalloz. 15-27.
- Bruning M.R., Zon K.A.M. van der, Smeets D.J.H. & Boven H.J. van (2022), Eindevaluatie Wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen: nieuwe rechtsgronden in een haperend jeugdbeschermingsstelsel. WODC Rapport nr. 3169. Den Haag: Boom Juridisch.
- Zon K.A.M. van der, Bruning M.R., Smeets D.J.H. & Boven H.J. van (2022), De Wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen geëvalueerd: een overzicht van de belangrijkste bevindingen, Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht 2022(11): 316-323 (FJR 2022/62).
- Smeets D.J.H. (2022), Help je pleegkind veerkrachtig zijn, 2022(4): .
- Smeets D.J.H. (2022), Beslissen over kinderen doe je met kinderen: het belang van jongerenparticipatie bij juridische beslissingen, 2022(3): .
- Smeets D.J.H. & Rap S. (2021), Child participation in family law proceedings: pedagogical insights on why and how to involve children. In: Schrama W., Freeman M., Taylor N. & Bruning M. (red.), International handbook on child participation in family law. European Family Law nr. 51. Cambridge: Intersentia Ltd. 41-66.
- Bruning M.R., Smeets D.J.H., Bolscher K.G.A., Peper J.S. & Boer R. de (2020), Kind in proces: van communicatie naar effectieve participatie - het hoorrecht en de procespositie van minderjarigen in familie- en jeugdzaken. Meijers-reeks nr. 335. Nijmegen: Wolf Legal Publishers.
- Smeets D.J.H., Bruning M.R., Boer R. de & Bolscher K.G.A. (2020), Praktijkonderzoek naar ervaringen met de civiele procespositie van minderjarigen. In: Bruning M.R., Smeets D.J.H., Bolscher K.G.A., Peper J.S. & Boer R. de (red.), Kind in proces: van communicatie naar effectieve participatie: Het hoorrecht en de procespositie van minderjarigen in familie- en jeugdzaken. Meijers-reeks nr. 335. Nijmegen: Wolf Legal Publishers. 161-234.
- Bruning M.R., Smeets D.J.H., Bolscher K.G.A., Peper J.S. & Boer R. de (2020), Het hoorrecht van de procespositie van minderjarigen in familie- en jeugdzaken geëvalueerd, Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht 2020(4): 96-104 (FJR 2020/24).
- Smeets D.J.H. & Bruning M.R. (3 maart 2020), Beslissen over kinderen… met kinderen. Leiden Pedagogiek Blog. [blog].
- Meulen G. ter, Smeets D. & Juffer F. (2019), The relation between adult adoptees' feelings about relinquishment, adoption and satisfaction with life, Adoption and Fostering 43(2): 192-209.
- Smeets D.J.H. & Bus A.G. (2015), The interactive animated e-book as a word learning device for kindergartners, Applied Psycholinguistics 36: 899-920.
- Smeets D.J.H., Van Dijken M.J. & Bus A.G. (2014), Using electronic storybooks to support word learning in children with severe language impairments, Journal of Learning Disabilities 47(5): 435-449.
- Smeets D.J.H. & Bus A.G. (2013), Picture storybooks go digital: Pros and cons. In: Neuman S.B., Gambrell L.B. & Masssey C. (red.), Quality reading instruction in the age of common core standards. Newark, DE: International Reading Association. 176-189.
- Smeets D.J.H. & Bus A.G. (2013), Digitale prentenboeken, JSW: Jeugd in School en Wereld 97(10): 38-41.
- Smeets D.J.H. (20 december 2012), Storybook apps as a tool for early literacy development (Dissertatie, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en): Bus A.G.
- reactielid van tijdschrift voor pleegouders