Bart Custers in NRC over rol verzekeraars bij fraude

Verzekeraars bepalen zelf of iemand gefraudeerd heeft, leggen meteen sancties op en doen vrijwel nooit aangifte. Daardoor staan politie, OM en de strafrechter buitenspel. En verzekerden soms in de kou. Bart Custers, hoogleraar Law & Data Science bij eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie, is hier kritisch over in NRC op 9 mei 2023.

Volgens hun brancheorganisatie tellen schade- en levensverzekeraars in Nederland jaarlijks zo’n 12.500 fraudegevallen. Daarvan doen ze in slechts enkele tientallen gevallen aangifte. Dat betekent dat verzekeraars meer dan 99 procent van de fraudegevallen zelf afhandelen, buiten de politie om. Strafrechtelijke waarborgen voor de verzekerde – bijvoorbeeld dat hij onschuldig is tot een rechter anders oordeelt – zijn daarbij niet aan de orde.

Eerder schreef Bart Custers hierover al in Trouw dat het tijd is voor betere waarborgen. Hoewel het registeren van fraudeurs in beginsel een goed plan om fraude aan te pakken, komen er steeds meer mensen op de fraudelijst, soms ook onterecht, zo blijkt uit onderzoek. Verzekeraars zijn niet transparant over de criteria die ze hanteren om iemand als fraudeur aan te wijzen. Onduidelijk is hoe verzekerden zich vervolgens hiertegen kunnen verweren. Feitelijk spelen verzekeraars de rol van aanklager en rechter tegelijk.

Het artikel is te lezen op de site van NRC.