Reijer Passchier: we moeten alternatieven creëren voor de bigtechdiensten

Hoe kunnen meer mensen eigenaar worden van technologie? Daaraan ten grondslag ligt de veronderstelling dat op dit moment niet genoeg mensen eigenaar zijn van technologie, en volgens Reijer Passchier, universitair docent Staats- en bestuursrecht en hoogleraar Digitalisering en de democratische rechtsstaat aan de Open Universiteit is dat meer dan waar.

‘Zo’n grote machtsconcentratie als we nu zien in relatie tot technologie is nooit verstandig’, benadrukt Passchier. ‘Dat hebben we in de loop van de geschiedenis vaak genoeg gezien.
‘Kijk naar de belangrijkste technologieën van dit moment, zoals kunstmatige intelligentie en big data. Die zijn grotendeels in handen van reusachtige Amerikaanse bedrijven. Zij bepalen hoe die technologie er nu uitziet en hoe die er in de toekomst moet uitzien, door ergens wel of juist niet in te investeren.
De grootste beslissingen worden genomen door slechts enkele mensen, en die mensen zijn niet uit op publiek maar op privaat belang: ze willen rijk en machtig worden.’
Daarmee staan volgens Reijer Passchier belangrijke democratische waarden onder druk. ‘Grote beslissingen worden niet genomen in Brussel of Den Haag, maar in boardrooms in Silicon Valley, of zelfs in de hoofden van individuele techentrepreneurs.

Lees het volledige IP-artikel