Nederlanders in buitenland verliezen Nederlandse nationaliteit na verlopen paspoort

Door deze regeling zijn ongeveer 23.500 landgenoten gedupeerd. Dit blijkt uit cijfers van de overheid over het aantal Nederlanders die bij de ambassade aankloppen, nadat de nationaliteit is vervallen. Er komt een wetswijziging aan, maar volgens belangenvereniging Stichting Goed, een organisatie die opkomt voor de belangen van Nederlanders in het buitenland, is dat niet genoeg.

Hoogleraar immigratierecht Peter Rodrigues is bekend met het fenomeen. „Het idee achter de wet is dat mensen die niet hun paspoort verlengen en meer dan tien jaar buiten de EU of Caribisch Nederland verblijven, kennelijk geen belang hechten aan hun Nederlandse nationaliteit”, meent hij. „Maar deze intrekking heeft verstrekkende gevolgen, niet alleen voor de persoon zelf maar ook voor mogelijke kinderen die in het spel zijn.”

Voorwaarde voor intrekking is wel dat de Nederlanders nog een andere nationaliteit bezitten, bijvoorbeeld door een huwelijk. Mensen die alleen een Nederlands paspoort hebben kunnen die niet verliezen, omdat internationale verdragen stateloosheid in de weg staan.

De Nederlandse overheid wordt nu door een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie gedwongen de regels opnieuw tegen het licht te houden. „Het hof concludeerde dat er onvoldoende rekening werd gehouden met de consequenties van het verliezen van het EU-burgerschap. Daarom wordt de wet nu aangepast.” Het opent de weg voor Nederlanders die hun nationaliteit kwijt zijn geraakt, vertelt Rodrigues. „Daarvoor moet dan wel een aparte aanvraag worden gedaan, maar dat kan dus wel kansrijk zijn bij de rechter.”

Lees het volledige artikel in de Telegraaf.