Mariëlle Bruning: meer actie nodig om jeugdzorg te verbeteren

In actieplannen is vastgelegd dat kinderen minder vaak en korter in de gesloten jeugdzorg geplaatst moeten worden. Maar in de praktijk knelt dat.

Er zijn op dit moment te weinig open behandelplekken beschikbaar, waardoor kinderrechters toch regelmatig voor het blok worden gezet, vertelt hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning in het Nederlands Dagblad (€)

'Het is echt nodig dat meer acties worden getroffen om niet-gesloten behandelplekken te ontwikkelen en beschikbaar te maken.' Het internationale recht vereist deze inspanning van Nederland, legt ze uit. Een kind plaatsen in de gesloten jeugdzorg mag namelijk alleen als 'het doel van de plaatsing niet op een minder ingrijpende manier kan worden gehaald'.