Janna Marie Bas-Hoogendam bij EditieNL over verlegenheid

Verlegenheid kan voor kinderen grote gevolgen hebben. "Ze kunnen bijvoorbeeld een andere studie kiezen omdat ze daarbij minder hoeven te presenteren of minder in groepjes hoeven te werken", aldus neurowetenschapper Janna Marie Bas-Hoogendam bij EditieNL.

EditieNL

Voor het item van zaterdag 21 oktober is Janna Marie Bas-Hoogendam geinterviewd door EditieNL over verlegenheid. In dit item legt Bas-Hoogendam onder andere uit hoe verlegenheid een aanzienlijke invloed kan hebben. Het kan er bijvoorbeeld toe leiden dat kinderen niet de studierichting van hun eerste voorkeur kiezen, omdat zij tijdens de studie een groot aantal presentaties moeten geven (21 oktober 2023).

EditieNL (vanaf 8:12)

RTL Nieuws

In een interview met RTL Nieuws over verlegenheid vertelt Janna Marie Bas-Hoogendam het volgende: 'Extreem verlegen mensen worden echt gehinderd in hun sociale leven. Het is heel normaal een presentatie spannend te vinden. Daardoor ga je het goed voorbereiden. Maar als je de hele week niet slaapt en eet omdat je zo zenuwachtig bent, dan is het hinderlijk' (2o oktober 2023).

RTL Nieuws

Quest Psychologie

Verlegen zijn op de werkvloer is heel normaal, maar waar komt het vandaan? Bas-Hoogendam vertelt in Quest dat je bij baby's al verschillen kunt zien in hoe ze op verschillende situaties reageren, bijvoorbeeld als je een baby een luid en knipperend speeltje geef. 'Sommige baby'svinden dat geweldig, die beginnen te stralen en willen het pakken. Maar je hebt ook kinderen die ervan schrikken. Die verlegen baby's hebben grotere kans om ]ater een sociale angst te ontwikkelen, maar dat is niet altijd een-op-een.'
Vergadervrees | Quest Psychologie bestellen?

Quest Psychologie

Je komt op een feestje waar je niemand kent. Je baas geeft jou opeens het woord. Of de knappe stagiair vraagt iets aan je. Daar sta je dan, blozend als een kleuter. Waarom is iedereen weleens verlegen?
De ziekte van Schroom

Wat als je leven wordt bepaald door een  sociale angststoornis? Janna Marie Bas-Hoogendam nam met hersenscans een kijkje in de hersens van sociaal-angstige families en vertelt over haar onderzoek in diverse media.

Proefschrift van Janna Marie Bas-Hoogendam waarop ze 14 januari 2020 cum laude promoveerde.

Nederlands Dagblad

Extreem verlegen zijn is vaak erfelijk. En dat kun je zien als je het brein van sociaal angstige families bekijkt. 'Dit onderzoek biedt patiënten erkenning en is een basis voor nieuwe behandelmethodes',Verlegen? Je brein bekent kleur (8 februari)

RTL Koffietijd/5UurLive

'Hun leven wordt bepaald door hun sociale angststoornis' (31 januari)