Bibi van den Berg over forse storingen bij ICT-systemen

Door een forse telefoonstoring was 112 maandag 24 juni jl. urenlang onbereikbaar. Bij Albert Heijn weigerden dinsdag 25 juni jl. kassa’s dienst. Bibi van den Berg, hoogleraar Cybersecurity Governance aan het Institute of Security and Global Affairs blikt terug op aspecten van de calamiteiten van maandag en dinsdag; ‘Wen eraan dat we dit soort storingen vaker gaan meemaken’.

Van de Berg meldt dat het buitengewoon ernstig is dat 112 niet bereikbaar was. ’Maar los daarvan vind ik het opvallend dat er maandag geen olievlekwerking optrad. Door een storing in het ene netwerk kan soms ook uitval in andere systemen of netwerken ontstaan’, aldus van den Berg.

Mogelijke redenen

Van den Berg geeft als mogelijke redenen dat het als gevolg van de hitte van deze dagen kan komen ’De kans bestaat dat bepaalde onderdelen in de technische infrastructuur niet goed bestand zijn tegen hoge temperaturen’. Of door een menselijke fout. ‘Dat bijvoorbeeld een ict-medewerker een software-update verkeerd doorvoert’.

Storingen in de toekomst

Op de vraag of dit soort storingen kunnen worden voorkomen zegt van den Berg het volgende: ‘We moeten nog meer investeren in deugdelijke systemen waarop we terug kunnen vallen. Experts moeten zoeken naar lekken of kwetsbaarheden in systemen en rekening houden met aanvallen van kwaadwillenden. Minister Grapperhaus zei maandag dat zo’n storing zich niet meer mag voordoen. Ik snap zijn opmerking, maar toch is zijn uitspraak niet realistisch. Gezien de complexiteit van de technologie zullen we eraan moeten wennen dat dit soort storingen zich vaker voordoet’.

Lees verder op de website van het Reformatorisch Dagblad.