Liesbeth van der Heide over de politieke en veiligheidshervormingen die Mali nodig heeft

Liesbeth van der Heide, onderwijs- en onderzoeksmedewerker bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), schreef op 20 april in het Amerikaanse blad Foreign Policy over het dodelijke bloedbad in Mali, dat het gebrek aan vooruitgang toont sinds de vredesakkoorden van het land. Het laat de noodzaak zien voor politieke en veiligheidshervormingen; ‘Ontslag van één overheid zal Mali niet herstellen'.

Op donderdag 19 april hebben Mali's premier en zijn regering ontslag genomen, vier weken na een dodelijk bloedbad in de centrale regio Mopti. Op 23 maart werd de stad Ogossagou het nieuwste doelwit in een reeks van aanvallen in het hele land. In de vroege ochtend arriveerde een groep van ongeveer 100 gewapende mannen in het dorp op motorfietsen en pick-up trucks en begon mensen naar willekeur neer te schieten en het dorp plat te branden. De aanval op Ogossagou, met een dodental van meer dan 160 uit de etnische Fulani-gemeenschap, markeerde de dodelijkste aanval in Mali sinds het conflict in het noorden van het land met separatistische groeperingen en een jihadistische opstand in 2012.

Lees het volledige artikel op Foreign Policy (Engels).