'Conflict van rechten van donorkinderen en donoren'

Minister Hugo de Jonge geeft spermadonoren van vóór 2004, die eerder traceerbaar waren voor donorkinderen, alsnog de mogelijkheid om anoniem te blijven.

Mariëlle Bruning

Hoogleraar Jeugdrecht Mariëlle Bruning zegt in Nieuwsuur en op Radio 1 dat er sprake is van een conflict van rechten. Volgens het Internationale Kinderrechtenverdrag hebben kinderen recht om te weten van wie ze afstammen. Maar in de wet staat dat spermadonoren uiteindelijk toestemming moeten geven voor het delen van hun gegevens.

"Het is schrijnend voor dit donorkind dat ze al die jaren in de veronderstelling heeft geleefd dat ze de gegevens kan opvragen en dat de donor nu van gedachten verandert. Maar we kunnen dit niet afdwingen bij een donor. We kunnen wel alles op alles zetten om in gesprek te gaan met de donor en bespreken dat zijn keuze tegen de belangen van een kind in gaat."