Bibi van den Berg in Nu.nl over de nieuwe Europese Privacywet

Vanaf 25 mei geldt een nieuwe Europese privacywet. Bedrijven en instanties moeten duidelijker en veiliger met persoonsgegevens omgaan. Bibi van den Berg, Hoogleraar Cybersecurity Governance aan het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), vertelt in Nu.nl wat de wet inhoud en over de mogelijke gevolgen.

Op 27 april 2016 werd door het Europees Parlement en de Raad van Europa de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ondertekend. In de basis stelt de wet dat het straks voor gebruikers glashelder moet zijn welke data bedrijven, instanties en sites over hen willen hebben, of al hebben opgeslagen. Alle bedrijven die in de EU diensten aanbieden moeten aan de regels voldoen, van Facebook en Google tot de plaatselijke voetbalclub en bank. Volgens Van den Berg is de wet vooral gericht op bedrijven. "Zie de regels als de autogordels voor het internet: die waren vroeger ook niet verplicht, maar dat is nu ondenkbaar."

De wet in de praktijk

De wet maakt veel dingen op papier veiliger, makkelijker en duidelijker voor burgers. Maar geldt dat straks ook in de praktijk? "Ja, op het vlak van gegevensbescherming is de wet een verbetering", zegt Van den Berg. "Er zullen nog steeds dingen misgaan, maar de kans op fouten bij bedrijven is kleiner, mede door de hoge sancties." Als een bedrijf de nieuwe wet overtreedt, kan de Autoriteit Persoonsgegevens een maximale boete van 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse wereldwijde omzet opleggen, waarbij de hoogste variant geldt. Van den Berg verwacht dat grote bedrijven niet snel beboet zullen worden. "Grote bedrijven zijn twee jaar geleden al begonnen met hun voorbereiding op de wet, dus die hebben hun zaken inmiddels wel op orde".

Lees hier het volledige artikel.