Prijzenregen bij ceremonie van de World Cultural Council in Leiden

Met een aantal lezingen van topwetenschappers en een feestelijk uitgedoste Pieterskerk stond de Universiteit Leiden op 7 en 8 november even in het teken van de jaarlijkse prijsuitreiking van de World Cultural Council (WCC).

De World Cultural Council

De internationale organisatie WCC houdt zich op internationaal niveau bezig met het promoten van onderzoek, cultuur en creativiteit. De jaarlijks terugkerende WCC-awarduitreiking op steeds een andere universiteit in de wereld is hier een belangrijk onderdeel van. Dit jaar was de Universiteit Leiden aan de beurt om dit evenement te organiseren. Dit is te danken aan het feit dat de Leidse sterrenkundige Ewine van Dishoeck die in 2015 de prestigieuze Albert Einstein Award of Science van WCC ontving voor haar werk. Gedurende de prijsuitreiking gisteren in Leiden nam zij de rol van Master of Ceremony op zich.

Master of Ceremony, Ewine van Dishoeck

Albert Einstein en Leonardo Da Vinci Awards Awards

De twee ‘hoofdprijzen’ van de dag, de Albert Einstein Award of Science en de Leonardo Da Vinci Award of Arts, gingen dit jaar naar scheikundige Omar M. Yaghi (University of California-Berkeley) en de Etnomusicoloog Russel Hartenberger (University of Toronto). Zij hadden beide een zeer persoonlijk dankwoord. Zo dankte Yaghi zijn Jordanese ouders, van zeer eenvoudige komaf, en vertelde hij hoe de schoonheid en verwondering van wetenschap en cultuur hem als kleine jongen met zeer beperkte kansen toch inspireerden om verder te komen. Inmiddels is Yaghi de meest geciteerde chemicus in zijn vakgebied. Ook Hartenberger dankte expliciet zijn familie die hem altijd hebben gesteund bij zijn werk.

Omar Yaghi bij zijn dankwoord na ontvangst van de Albert Einstein World Award of Science

Beide winnaars gaven eerder op de dag een lezing over het werk waarvoor zij deze prestigieuze prijzen in ontvangst mochten nemen. Zo ging Omar Yaghi, hoogleraar scheikunde aan de Universiteit van Californië, Berkeley, in op zijn bijdrage aan de ontdekking en verdere ontwikkeling van nieuwe poreuze en kristalachtige materialen met behulp van metal-organic frameworks (MOFs) en covalent organic frameworks (COFs). Hiervoor zijn diverse toepassingen denkbaar die nuttig zijn voor de industrie en het milieu.

Russell Hartenberger ontvangt de Leonardo Da Vinci Award of Arts van WCC-directeur Colin Blakemore

Russell Hartenberger, emeritus hoogleraar Etnomusicologie en Percussie aan de universiteit van Toronto, legde in zijn ochtendlezing uit hoe hij onderzoek doet naar de aanstekelijkheid van verschillende drumritmes en hoe zintuigen en spieren samenwerken om een maat te spelen. Daarbij maakte hij onder andere gebruik van muziek van Steve Reich, componist van zogenoemde minimalistische muziek, en West-Afrikaanse drums.

Rector magnificus Carel Stolker met op de achtergrond de negen Leidse prijswinnaars

Special Recognitions

De Universiteit Leiden deelde in de prijzen met negen Special Recognition Awards (eervolle vermeldingen). Deze onderscheidingen  waren voor  talentvolle, vrouwelijke wetenschappers die ook opvallen door hun gave om hun onderzoeksresultaten op een begrijpelijke en toegankelijke manier voor publiek toegankelijk te maken, aldus de WCC.

Het gaat om: Nadine Akkerman, Ann Brysbaert, Marike Knoef, Marianne Maeckelbergh, Victoria Nyst, Sarah de Rijcke, Alicia Schrikker, Martina Vijver en Inge van der Weijden.

Om het publiek een beeld te geven van het onderzoek van de negen onderzoekers zijn bij de prijsuitreiking de onderstaande films vertoond.

Nadine Akkerman, Ann Brysbaert and Marike Knoef

Marianne Maeckelbergh, Victoria Nyst en Sarah de Rijcke