Wat gebeurt er met kinderen van jihadisten?

Het Parool en Trouw doen melding van het feit dat er zeker tachtig kinderen van jihadisten in kampen in Syrië en Irak wonen. Hoe is het met hun welzijn en vormen ze een risico bij terugkeer?

Ton Liefaard.
Ton Liefaard

Hoogleraar kinderrechten Ton Liefaard wordt in de artikelen in Het Parool en Trouw geciteerd. Hij geeft aan dat de kinderen in kampen in Syrië en Irak grote veiligheids- en gezondheidsrisico’s lopen en hij zet dan ook vraagtekens bij de huidige houding van de Nederlandse overheid. ‘Ouders hebben in principe de vrijheid om hun kinderen op te voeden zoals ze dat willen. Maar als dat betekent dat kinderen grote risico's lopen, dan mag je als overheid kritisch zijn op die opvoeding,’ aldus Liefaard.

Kinderen die in Syrië of Irak zijn geboren zijn niet aangegeven en dus stateloos. Zo kan het zomaar zijn dat geen enkele overheid zich verantwoordelijk zal voelen voor deze kinderen. Volgens Liefaard wordt er vooralsnog te weinig voor deze kinderen gedaan. ‘Ook al zijn het kinderen van jihadisten, het zijn wel kinderen. Ik vraag me af of de drempel om hulp te krijgen niet veel te hoog is,’ besluit Liefaard.