Interview Christa Tobler in de Neue Zuercher Zeitung over de gevolgen van Brexit voor Zwitserland

Na het Brexit-referendum in het Verenigd Koninkrijk maakt Zwitserland zich zorgen over wat dit zal betekenen voor de verhouding met de EU.

Zwitserland heeft in februari 2014 een referendum gehouden over de zogenaamde "Masseneinwanderungsinitiative" (Massa-immigratie initiatief). De bevolking heeft nieuwe constitutionele regels aangenomen over de beperking van de immigratie. Sindsdien probeert Zwitserland om samen met de EU een oplossing te vinden om een breuk van het verdrag over het vrije verkeer van personen te voorkomen. Verder zijn er onderhandelingen over een hervorming van de institutionele kant van de verdragen tussen Zwitserland en de EU. Volgens het interview maakt de uitkomst van het Brexit-referendum de situatie van Zwitserland niet makkelijker.