Luuk van Middelaar interviewt samen met Rem Koolhaas twaalf uur lang gasten over Europese politiek en cultuur

“Eén nacht, twaalf uur, honderd vragen”: van woensdagavond 1 juni, 18h00, tot donderdag 2 juni, 6h00, interviewde het trio Rem Koolhaas, befaamd architect, Luuk van Middelaar, politiek theoreticus en hoogleraar aan het Europa Instituut, en Yoeri Albrecht, directeur De Balie, non-stop een keur aan gasten uit binnen- en buitenland over de kwaliteiten van Europa. Hun doel was het politieke en juridische spreken over ‘Brussel’ te verbinden met het Europa van kunstenaars, schrijvers en intellectuelen.

In het openingsblok ondervroeg Luuk van Middelaar de historici Larry Siedentop, Philipp Blomm en Stella Ghervas over Europese identiteit – wortelend in christendom of Verlichting? In het tweede blok, ‘Craft’, sprak Rem Koolhaas met mensen die weten hoe het er in Brussel achter de schermen toegaat. PvdA-leider Diederik Samson vertelde over zijn rol in de vluchtelingendeal tussen de EU en Turkije, Lukasz Kolinski (lid persoonlijke staf Donald Tusk) sprak over de Europese onderhandeling van het laatste klimaatakkoord. Inne Olders (voormalig lid kabinet Herman Van Rompuy) over Europees protocol bij toppen en Ryan Heath (Politico) over hoe zijn organisatie het Brusselse medialandschap heeft opgeschud. In de nacht kwamen marketeers, een psychoanalytica, museumdirecteuren, een voetballer en vele anderen aan bod. Tegen het ochtendgloren ondervroeg het interviewtrio kritische stemmen, zoals de Griekse econoom Costas Lapavistas, de Brussels-Turkse architecte Asli Cicek, de Nederlandse schrijver Abdelkader Benali en de Oekraïense activist Vasyl Cherepanyn.

Het marathoninterview opende het driedaagse forum Re:Creating Europe, georganiseerd door De Balie en DutchCulture vanwege het Nederlandse EU-Voorzitterschap.

V.l.n.r. Koolhaas, Van Middelaar,
Samson, Albrecht.

De volledige interviewnacht is hier of hier na te zien.
Verslagen in de Volkskrant, Het Financieele Dagblad en El Paìs.