Logo Universiteit Leiden.

nl en

Vage grenzen

Kunst van het (post)modernisme in Europa en Amerika 1945-2021

In 1946 maakt Francis Bacon een afschrikwekkend schilderij: een in zwart geklede figuur zonder hoofd zit op een tribune een slachting voor. Hiermee klaagt de schilder de mensheid aan voor de gruwelijkheden van de tweede wereldoorlog. Bacon is niet de enige die kritisch refereert aan wat de samenleving beroert. Want wat heeft er überhaupt nog betekenis na de gruwelijkheden van Auschwitz?  Veel werk van naoorlogse kunstenaars weerspiegelt maatschappelijke onrust: de verwerping van sociale en politieke waarden, de opkomst van de burgerrechtenbeweging en het feminisme, en het leven in een jachtige consumptie maatschappij.

Er gebeurt te veel om op te noemen. Stromingen, stijlen en bewegingen volgen elkaar op of bestaan naast elkaar. Diversiteit is het devies. Op alle fronten. De kunsten worden uitgebreid met performances, concepten en nieuwe media zoals video’s en computers. Kunst staat niet altijd meer in afgebakende ruimtes, maar maakt ook deel uit van de omgeving: sommige landschapskunst is tijdelijk, het Holocaust Monument van Rachel Whiteread in Wenen is beeld noch gebouw, kitsch wordt kunst en gebouwen lijken grote beelden. De grenzen tussen de traditionele kunsten vervagen. Maar waar leidt dat toe?

Duane Hanson: Shopper (foto René Spitz, via Flickr)

Opzet van de colleges

  • naoorlogs expressionisme in Europa
  • abstract expressionisme
  • (Post-Painterly) Abstraction, Op art en minimalisme
  • pop art
  • superrealisme en fotografie
  • modernisme en postmodernisme in de architectuur
  • omgevings- en plaatsgebonden kunst
  • performance, conceptuele kunst, feminisme en nieuwe media

8 donderdagen
10, 17 feb, (24 feb géén college);
3, 10, 17, 24, 31 mrt; 
7 apr 2022
11.15-13.00 uur
Leiden
, in een collegezaal.

Werkvorm

Hoorcolleges met vragen en discussie.
Thuis ca. 2-4 uur studeren per bijeenkomst.
Passieve beheersing  van het Engels wordt verondersteld. Ervaring met internet is noodzakelijk.

Studiemateriaal

  • Losse online artikelen, recensies, kritieken en essays.
  • Literatuurlijst voor wie meer wil lezen.
  • De powerpoints worden niet verspreid. De kunstwerken zijn gemaakt door mensen die nog geen 70 jaar dood zijn. Op bijna alle werken rust dus auteursrecht.

Colleges en digitaal studiemateriaal € 264

Docent

Dr. Kathleen Nieuwenhuisen is kunst- en cultuurhistoricus, doceert sinds 2000 kunstgeschiedenis aan verschillende universiteiten en Hovo-instellingen en werd in 2011 genomineerd voor de Onderwijsprijs van de Universiteit Utrecht. In 2013 richtte zij ART+CONTEXT op, haar bureau voor kunst- en cultuurgeschiedenis in Amsterdam.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.