Logo Universiteit Leiden.

nl en

Van thee eten naar thee drinken

Een cultuur-historische kennismaking van Chinese thee vanaf de Tang dynastie (618-907) met een vertaalslag naar de praktijk.

Hoe is thee de nationale drank van China geworden? Welke personen speelden een cruciale rol in de thee? Hoe verhouden de dynastieën en hun karakteristieken zich tot de thee die we nu kennen?

Het begon allemaal bij de geleerde Lu Yu (733-804) en zijn klassiek Chinese werk de Chajing ‘de theebijbel’ uit 760. De Chajing wordt tot op de dag van vandaag beschouwd als de grondlegging de Chinese theecultuur, de rijkste theecultuur ter wereld. Dit klassieke werk is een uniek handboek met Lu Yu’s bevindingen waar de beste thee groeit, productie- en oogstmethodes en handvatten voor theebereiding.

Keizer Shennong ontdekt de thee

De belangrijkste aantekeningen van Lu Yu worden uitgelicht en zijn ons vertrekpunt om de theeplant Camellia Sinensis beter te leren kennen. We reizen verder door de tijd via de meest invloedrijke Chinese dynastieën en hun bijdrage aan de hedendaagse theecultuur. Onderweg staan we af en toe stil om thee te proeven en smaken te ervaren die al eeuwen geleden zijn bedacht. Door te proeven leren we de achtergrond van een thee kennen. De insteek zal niet zijn of een thee lekker is of niet, hoewel het fijn is als een bepaalde thee u aanspreekt.

Deze collegereeks omvat meer dan vertalingen van de Chajing en een opsomming van historische gebeurtenissen. Door de aanvullende expertise van de docent als theesommelier wordt een brug gemaakt tussen de wereld van Lu Yu en de fascinerende, alsmaar groeiende theecultuur van nu. De docent heeft oog voor de praktische kanten van thee. De colleges bieden genoeg handvatten om thuis verder aan de slag te gaan met het maken en proeven van thee.

Aan het eind van het college kent u de meest invloedrijke geschiedkundige kantelpunten van Chinese thee. U herkent de verschillen tussen theeklasses en kent enkele Chinese bereidingswijzen van thee. Ook is uw smaakbibliotheek uitgebreid.

Docent

Renate Heru Utomo MA, MSc studeerde Chinastudies aan de Universiteit van Leiden en Contemporary Asian Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is gecertificeerd theesommelier aan de International Tea & Coffee Academy te Den Haag en doorloopt momenteel een traject om thee-professional te worden die erkend is door de Chinese overheid. Sinds 2022 geeft Renate les aan het programma Pre-Classes van Universiteit Leiden.

Praktische informatie

5 vrijdagen
8, 22 mrt,
5 en 12 apr,
3 mei

13.15-15.00 uur

Waarvan één middag, nl. 12 april, bij theehuis Moychay in Amsterdam. Deze bijeenkomst duurt slechts een uur. De aanvangstijd wordt t.z.t. bekend gemaakt. Mogelijk zal deze middag gedeeltelijk in het Engels zijn.
De andere dagen vinden plaats in een collegezaal in Leiden.

Hoorcolleges met ruimte voor vragen.
De docent zal deels gebruik maken van Powerpoint en zal tijdens de colleges een bijpassende Chinese thee schenken.

NB Aangeraden wordt om zelf een waterflesje of ander drankje mee te brengen voor in de pauze. In de pauze wordt geen koffie of thee geserveerd.
Mocht u niet alle thee tijdens de colleges willen proeven, en willen uitspugen, wordt er aangeraden om een emmer of grote kom mee te nemen, zodat u wel de smaak ervaart, maar de thee niet inslikt.
Omdat we tijdens de colleges genieten van theebladeren en de bijbehorende aroma’s, verzoekt de docent u vriendelijk om geen parfum te dragen.

Enkele artikelen in het Engels en Nederlands.
Aanbevolen literatuurlijst in het Engels en Nederlands, ook verkrijgbaar als ebooks.

Colleges, studiemateriaal en theehuisbezoek € 229,- (incl. koffie/thee)

U krijgt de mogelijkheid te betalen via Ideal, credit card of door middel van een factuur.
U ontvangt na verzending van een ingevuld formulier een bevestiging, zodat u kunt controleren of de aanmelding is verwerkt.

>Digitaal aanmelden.

De mogelijkheden om aan te melden met korting of met een fanpas voor grootverbruikers/veelplegers vindt u op de pagina Aanmelden.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.