Lezing | Collegereeks

2511 DP Den Haag
Zaal
2.02

De Universiteit Leiden presenteert in samenwerking met het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) een unieke collegereeks over het Nederlandse crisismanagementstelsel.

College 2: 'Casuïstiek: de vluchtelingencrisis'

Menno van Duin zal in dit college de problematiek van de vluchtelingencrisis duiden in gesprek met twee gastsprekers: Peter Bos en Hans Zuidijk. Peter Bos zal zijn ervaringen in deze crisis bespreken vanuit zijn functie als bestuurslid van het COA. Hans Zuidijk, Directeur Veiligheidsregio Hollands-Midden zal in het college de crisis beschouwen vanuit het perspectief van de veiligheidsregio.

Overige colleges

Over de sprekers

Menno van Duin is lector crisisbeheersing bij het NIPV. Van Duin werkte ruim twintig jaar, vanaf het eerste uur, bij het COT. Van Duin is in 1992 gepromoveerd op het proefschrift Van Rampen Leren en heeft sindsdien een reeks boeken en rapporten geschreven over crisismanagement, veiligheidsbeleid en het functioneren van hulpdiensten, inclusief de politie. De laatste jaren bestudeert hij (mini-)crises vooral langs de lijn van dilemma’s; lastige problemen die meestal geen eenvoudige oplossingen kennen. Bij veel gebeurtenissen doet zich wel zo’n dilemma voor of kan door de ogen van een dilemma een beter zicht worden gekregen van de situatie.

Peter Bos is bijzonder hoogleraar militaire aspecten van crisisbeheersing en nationale veiligheid aan de Nederlandse Defensieacademie. Hij is verbonden aan het NIPV en voormalig algemeen directeur van de veiligheidsregio’s Zuid-Holland Zuid en Utrecht en directeur publieke gezondheid GGD-regio Utrecht.

Hans Zuidijk Hans Zuidijk is sinds 2017 directeur van de Veiligheidsregio Holland-Midden en regionaal commandant van de Brandweer Hollands Midden. Hij heeft een lange loopbaan bij de brandweer en was daarin onder meer commandant van de brandweer van Alphen aan den Rijn. Hij was operationeel leider bij veel grote calamiteiten in deze regio in de achterliggende jaren (aanslag winkelcentrum De Ridderhof (2011), omvallen kranen in Alphen aan den Rijn (2015) en het recente treinongeval bij Voorschoten (2023).

Registratie en vragen

Je kunt je registreren voor dit college via dit formulier

Vragen? Stuur een e-mail naar communicatie@fgga.leidenuniv.nl