Lezing | Collegereeks

Het Nederlandse crisismanagementstelsel: leren van de praktijk

• Dr. Menno van Duin
vrijdag 26 mei 2023
Serie
NIPV collegereeks: Het Nederlandse crisismanagementstelsel in de praktijk
Wijnhaven
Turfmarkt 99
2511 DP Den Haag
Zaal
2.02

De Universiteit Leiden presenteert in samenwerking met het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) een unieke collegereeks over het Nederlandse crisismanagementstelsel.

College 1. Het Nederlandse crisismanagementstelsel: leren van de praktijk

In het eerste college staat het Nederlandse crisismanagementstelsel centraal. Het bestel wordt doorgenomen in termen van centrale en decentrale sturing, functionele en algemene ketens en bestuurlijke netwerken. Lector Crisisbeheersing Menno van Duin behandelt de ontwikkeling van het stelsel en zal een aantal recente (mini)crises beschouwen om te leren hoe het stelsel in de praktijk functioneert.

Overige colleges

Dr. Menno van Duin

Menno van Duin is lector crisisbeheersing bij het NIPV. Van Duin werkte ruim twintig jaar, vanaf het eerste uur, bij het COT, Insituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Van Duin is in 1992 gepromoveerd op het proefschrift Van Rampen Leren en heeft sindsdien een reeks boeken en rapporten geschreven over crisismanagement, veiligheidsbeleid en het functioneren van hulpdiensten, inclusief de politie. De laatste jaren bestudeert hij (mini-)crises vooral langs de lijn van dilemma’s; lastige problemen die meestal geen eenvoudige oplossingen kennen. Bij veel gebeurtenissen doet zich wel zo’n dilemma voor of kan door de ogen van een dilemma een beter zicht worden gekregen van de situatie.

Registratie

Je kunt je registreren voor dit college via dit formulier