Congres/symposium

Lentesymposium: Spreek jij je uit?

dinsdag 16 mei 2023
Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag
Hooglandse Kerkgracht 17H
2312 HS Leiden

Spreek jij je genoeg uit? De term tegenspraak komt vaker voorbij de laatste tijd, onder andere in de context van de overheid. Om blinde vlekken en tunnelvisie te voorkomen wordt er binnen publieke organisaties steeds meer nagedacht over het geven en organiseren van tegenspraak. Maar wat komt erbij kijken? Wat zijn de obstakels? Wie voelt zich aangesproken en wat wordt er met de tegenspraak gedaan?

Op dinsdag 16 mei van 13:00 tot 17:00 uur organiseren het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag (KPEG) en Leiden Leadership Centre (LLC) het Lentesymposium over het thema Tegenspraak.

Wat kun je verwachten?

In dit symposium komen meerdere sprekers aan bod, die het thema Tegenspraak belichten vanuit de Wetenschap, Praktijk of Beleid. Zie hieronder een overzicht voor de sprekers die aanwezig zullen zijn:

• Carsten de Dreu is hoogleraar Sociale en Organisatiepsychologie. Hij zal een breed scala aan wetenschappelijke inzichten over tegenspraak met ons delen.
  • Tanachia Ashikal is Universitair hoofddocent en doet onderzoek naar diversiteitsmanagement, leiderschap en inclusie in publieke organisaties. Ze vertelt meer over psychologische veiligheid: wat is het, wat zijn voorwaarden en hoe kunnen leiders een psychologisch veilige werkomgeving bevorderen/creëren?
  • Sietse Rauwerdink is grondlegger van KoersKaart. Hij gaat in gesprek met het publiek over ‘Tegenspraak of samenspraak?’
  • En tot slot zijn  Jesper Betsman en Jessicca Vuijck van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aanwezig. Jesper deelt zijn observaties en eigen ervaringen over tegenspraak binnen zijn werk met verschillende organisaties binnen de Rijksoverheid. Jessica is gespreksleider bij het programma Dialoog en Ethiek.

Online en fysiek

De sessie vindt plaats op het Kenniscentrum Psychologie en Economisch gedrag, op de Hooglandse Kerkgracht 17H te Leiden. Deze locatie bevindt zich op 15 minuten loopafstand van Leiden CS. Zie hier de routebeschrijving. Kun je er niet live bij zijn? Geen zorgen. De sessie wordt live gestreamd. De link naar de livestream krijg je via de mail na aanmelding.

Meld je hier aan