Universiteit Leiden

nl en

Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs

Onderzoek

Het onderzoek van de programmagroep Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs richt zich op stagnaties die kunnen optreden in de cognitieve ontwikkeling. De focus ligt met name op de ontwikkeling van lezen (zowel begrijpend lezen als technisch lezen), rekenen en schrijven en op leergerelateerd gedrag, zoals aandacht en motivatie.

Het onderzoek is zowel fundamenteel als praktisch om de aard en oorzaak van leerproblemen te doorgronden en om interventies te ontwikkelen om het leren en gedrag van kinderen, jongeren en jongvolwassenen in het onderwijs te optimaliseren.

De groep richt zich daarbij op preventie, diagnose en behandeling van stagnaties in het leren. Een belangrijk doel van het onderzoek is het ontwikkelen van manieren om succesvolle participatie van leerlingen en studenten (in het primair, secundair en hoger onderwijs), ouders en docenten in het onderwijs te bevorderen.

Bekijk alle lopende onderzoeksprojecten ››
 

Het onderzoek van Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs omvat de volgende specifieke thema’s:

  • (Ontluikende) geletterdheid
  • (Ontluikende) gecijferdheid
  • Vloeiend lezen
  • Leesbegrip
  • Datagedreven interventies
  • Continue voortgangsmonitoring (CVM)
  • Dynamisch testen
  • Leesmotivatie
  • Rekenangst
  • Digitaal lezen
  • Aandachtscontrole bij lezen en leren
  • Docentprofessionalisering
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.