Jeugdrecht

Over ons

Jeugdrecht is volop in ontwikkeling en speelt een rol bij tal van maatschappelijke kwesties, zoals kindermishandeling, jeugdzorg en jeugdcriminaliteit.

Onderwijs

De afdeling Jeugdrecht verzorgt zowel bachelor- als masteronderwijs op het terrein van het Nederlandse jeugdrecht en internationale kinderrechten. De positie van het kind in het recht staat hierbij centraal. Naast de Nederlandse master verzorgt de afdeling tevens de Advanced Master International Children's Rights.

Onderzoek

De afdeling Jeugdrecht verzorgt tevens wetenschappelijk onderzoek op het terrein van het Nederlands Jeugdrecht en internationale kinderrechten. Ook hierbij staat de positie van het kind centraal.

De hoogleraren, universitair docenten en (promotie)onderzoekers van de afdeling genieten bekendheid vanwege hun specifieke deskundigheid op terreinen, zoals familie- en jeugdrecht, jeugdbescherming, jeugdzorg, jeugdstrafrecht, vrijheidsbeneming van kinderen, geweld tegen kinderen, participatie van kinderen en internationale kinderrechten.

De afdeling Jeugdrecht mengt zich regelmatig in het maatschappelijk debat over kwesties die kinderen en hun gezinnen raken in Nederland en elders.