Boek

Slachtoffers: Onderzoek, beleid en praktijk

In het boek 'Slachtoffers: Onderzoek, beleid en praktijk' brengen diverse experts vanuit de wetenschap en praktijk de kennis over de omgang met, de hulp aan, de rechten voor en het beleid over slachtoffers bij elkaar.

Auteur
Erwin Muller, Marieke Liem, Pauline Aarten, Pieter Tops, Maarten Kunst, Janne van Doorn, Jelle Brands, Anthony Pemberton, Lisa van Reemst
22 februari 2023
Bestel het boek hier

Jaarlijks worden in Nederland miljoenen mensen het slachtoffer van criminaliteit. Denk aan inbraak, (huiselijk) geweld, zedendelicten, verkeersongevallen en levensdelicten. Het is dan ook logisch dat er op verschillende terreinen aandacht is voor de studie naar slachtofferschap, ook wel victimologie genoemd. Zowel in de wetenschap als in de praktijk bestaat er veel kennis over de omgang met, de hulp aan, de rechten voor, en het beleid over slachtoffers. Dit boek beschrijft en analyseert de theorie en praktijk van slachtoffers en slachtofferbeleid.

De redactie en auteurs hebben voor deze bundel een selectie gemaakt van onderwerpen die een hoge mate van relevantie hebben voor het begrijpen en doorgronden van de positie van slachtoffers en het slachtofferbeleid. Hierbij wordt primair gekeken naar de Nederlandse situatie, maar ook internationale aspecten komen aan bod.