Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld
Over de opleiding
Het programma van Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld is interdisciplinair. Het combineert pedagogische, onderwijskundige en neurobiologische kennis en inzichten. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
-
leren lezen met digitale media
-
de rol van ouders bij het omgaan met digitale media
-
de mogelijkheden van digitale media om gezinsinterventies en behandelingspraktijken bij probleemsituaties te versterken
-
de invloed van opgroeien in een digitale omgeving op cognitieve, emotionele, motorische en lichamelijke ontwikkeling, in samenhang met de rol die ouders en leerkrachten daarbij spelen.
Deze thema’s worden in wetenschappelijk perspectief uitgediept, waarbij het centrale uitgangspunt is dat nieuwe manieren waarop informatie en ervaringen worden aangeboden, in overeenstemming moeten zijn met het menselijke informatieverwerkingssysteem.
Vakken
Studenten in de masterspecialisatie Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld bestuderen de impact van digitale media op de ontwikkeling van kinderen in verschillende contexten (gezin, school, samenleving, geestelijke gezondheidszorg) en vanuit verschillende perspectieven (kind, ouder, leerkracht, klinisch hulpverlener). Meer informatie over de vakken is te vinden in de Studiegids.
Daarnaast word je getraind in onderzoeksmethoden en -technieken.
Stage
Een belangrijk onderdeel van deze masterspecialisatie is de stage. De stage kan praktisch van aard zijn – bijvoorbeeld bij scholen, bedrijven, uitgevers van boeken en lesmethoden, de game-industrie, personeelsontwikkeling – of een onderzoeksstage. Je leert je wetenschappelijke kennis en academische vaardigheden toe te passen in een realistische werkomgeving en leert zelfstandig en verantwoordelijk te functioneren binnen een organisatie. Tijdens de stage ontwikkel je je vaardigheden in de praktijk of in wetenschappelijk onderzoek.
Masterproject
Wij vinden het belangrijk dat je tijdens het masterproject je onderzoeksvaardigheden verder kunt ontwikkelen en verfijnen. Het onderwerp van je project hoeft niet direct aan je specialisatie gerelateerd te zijn, maar je onderzoeksvraag dient wel te vallen binnen het brede vakgebied van Education and Child Studies. Wij verwachten dat onze studenten deze brede belangstelling met ons delen. Voor ons staat centraal dat je leert over het onderzoeksproces en jezelf uitdaagt om nieuwe inzichten en kennis te verwerven.
Studenten kunnen kiezen uit meerdere projecten, en wij doen ons best om studenten zoveel mogelijk te plaatsen bij hun voorkeursopties. Ongeacht het project waar je aan wordt toegewezen, begeleiden wij je in je leerproces. Twijfel je over het proces? Het vak Practice of Empirical Research bereidt je hier goed op voor. Daarnaast zijn er binnen de universiteit diverse ondersteunende voorzieningen beschikbaar.
Starten in Februari
We raden aan om in september te starten met de master, omdat je in dat semester de voorbereidende vakken voor de stage en het master volgt. Als je toch de MSc in februari wilt starten, dan stroom je in het tweede gedeelte van ons programma. Je begint dan direct met het masterproject. Dit betekent dat je sowieso langer dan een jaar over de master doet.
Voltijdsprogramma spreiden
Dit is een voltijdse master. Mocht je de studie over een langere periode willen verdelen, dan mag dit wel. We raden studenten die dit willen aan om de stage aan het eind van het programma te doen. De studieadviseur denkt graag met je mee.