Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld
Digitale media zijn overal en vormen een belangrijk onderdeel van ons leven en dat van onze kinderen. De masterspecialisatie Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld richt zich op de kansen en uitdagingen van digitale media in opvoeding en onderwijs.
Onderdeel van
Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld is een van de specialisaties binnen de masteropleiding Education and Child Studies die je kunt volgen aan de Universiteit Leiden.
Deze masterspecialisatie onderscheidt zich van andere opleidingen op het gebied van digitale media door expliciet aandacht te besteden aan de rol van digitale media in opvoeding, onderwijs, de behandeling van problemen en de invloed van digitale media op de ontwikkeling van kinderen.
Thema’s die centraal staan in de studie van onderwijs en opvoeding in een digitale wereld zijn onder meer:
-
Digitale beginnen: opgroeien met digitale media: jonge kinderen die leren via augmented reality vergeleken met leren door fysieke ervaring – effecten van virtuele werelden in apps;
-
Digitale media en digitale cultuur: de wisselwerking tussen de online en offline geletterdheidspraktijken van kinderen, met de groei van apps en speelgoed die augmented reality integreren; de relatie tussen jeugdcultuur, spel en geletterdheid;
-
Overmatig mediagebruik: als oorzaak van verslaving en andere vormen van ontwikkelingspsychopathologie, en verschillen in gevoeligheid voor media-effecten;
-
Internet: online kansen, risico’s en veiligheid – schadelijke gevolgen: EU Kids Online;
-
Gebruik van sociale media bij nieuwe vormen van kindermishandeling en pesten;
-
Gezinsregels en toezicht met betrekking tot (sociaal) mediagebruik door kinderen;
-
Games en leren: ontwerp en speelpraktijken van games, de rol van feedback, de kindergerichte media-industrie;
-
Media en geletterdheid: de belofte van multimedia, de grenzen tussen traditionele en nieuwe geletterdheidspraktijken;
-
Huidige best practices in digitaal leren en lesgeven in de kinderopvang en het primair onderwijs: de rol van online tutoring, het gebruik van ingebouwde pedagogische agenten, en de pedagogische implicaties van technologische ontwikkelingen voor leerkrachten;
-
Het gebruik van sociale media om de effecten van gezinsinterventies te versterken, online therapie (interapie), en het signaleren van kindproblemen via internet.
Waarom kiezen voor deze specialisatie?
Opvoeding en onderwijs veranderen onder invloed van digitale media, die worden gekenmerkt door snelle ontwikkelingen in toepassingen voor computers, mobiele telefonie, handhelds, virtual reality, internet, MOOCs, serious gaming en andere digitale apparaten en technieken.
Gezien de nieuwe mogelijkheden die digitale media bieden, maar ook de inherente gevaren en risico’s, is het van essentieel belang om studenten die zich voorbereiden op praktische, beleidsgerichte en wetenschappelijke functies in dit vakgebied uit te rusten met evidence-based kennis.
On campus onderwijs
Ons onderwijs vindt on campus plaats en niet online. Je wordt opgeleid voor een sociaal beroep, waarin interacties met kinderen, ouders, opvoeders, leraren, organisaties, beleidsvoerders en teamgenoten centraal staan. Wij zijn ervan overtuigd dat je deze sociale vaardigheden het best ontwikkelt door tijdens je opleiding contact te hebben met docenten en medestudenten; elkaar te ontmoeten. Zo leer je samenwerken en jouw eigen rol binnen die samenwerking bepalen. Daarnaast werk je ook aan andere belangrijke competenties, zoals je vermogen om direct “live” informatie te halen uit colleges, werkgroepen en gesprekken. We verwachten daarbij professioneel gedrag waarbij je niet alleen je eigen perspectief in beschouwing neemt, maar ook het perspectief van de ander, zoals je docent, medestudent of participant. Al deze vaardigheden kun je later toepassen in je beroep als pedagoog.