Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld
Carrièreperspectieven
Afgestudeerden van de masterspecialisatie Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld aan de Universiteit Leiden zijn goed voorbereid op uiteenlopende functies. Zij kunnen bijvoorbeeld kindertherapeuten adviseren over e-healthtoepassingen, scholen begeleiden bij het gebruik van digitale middelen en het implementeren van digitale geletterdheidscurricula, of pedagogisch professionals en ouders adviseren over het gepast gebruik van schermen tijdens de kindertijd.
Daarnaast kunnen afgestudeerden digitale content ontwerpen voor educatieve apps of e-healthtoepassingen, professionals trainen in het gebruik van evidence-based digitale tools voor kinderen, of leidinggeven aan projecten waarin digitale toepassingen worden geïmplementeerd in scholen of kinderopvangcentra. Deze masterspecialisatie bereidt niet voor op, en kwalificeert niet voor, werk in een klinische setting of als leraar in Nederland.
Ook aan de beleidskant zijn er mogelijkheden: afgestudeerden kunnen betrokken zijn bij het ontwikkelen van strategieën voor digitalisering en jeugdontwikkeling op gemeentelijk, provinciaal of landelijk niveau. Zij kunnen zich eveneens bezighouden met beleidsgericht onderzoek, waarmee zij bijdragen aan evidence-based kennis die best practices in digitaal leren en opvoeding ondersteunt. De nadruk van deze masterspecialisatie op zowel praktische als onderzoeksvaardigheden zorgt ervoor dat afgestudeerden in staat zijn een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het vakgebied.
Onderzoeksgerichte carrièreperspectieven
Voor studenten met een onderzoeksmatige belangstelling biedt deze masterspecialisatie een solide basis voor een academische loopbaan. Afgestudeerden kunnen bijvoorbeeld een promotietraject starten of als onderzoeker bijdragen aan de groeiende kennisbasis binnen dit vakgebied.