Pedagogische wetenschappen (BSc)
Studieprogramma
De bacheloropleiding duurt drie jaar. In het eerste jaar maak je kennis met de verschillende disciplines en daarna specialiseer je je in de richting die je het meeste aanspreekt. Ook maak je in het eerste jaar al kennis met de praktijk door een korte stage. Bij Pedagogische Wetenschappen leer je snel je medestudenten kennen en de docenten zijn gemakkelijk aanspreekbaar.
In het eerste jaar ontdek je de breedte van het vakgebied. Welke invloed hebben erfelijkheid en opvoeding van ouders op de ontwikkeling van kinderen? Welke rol spelen leeftijdgenoten en welke invloed hebben culturele factoren op de opvoeding? Daarnaast verdiep je je in verwante vakgebieden zoals psychologie, filosofie en sociologie.
Opbouw van je studie
Je krijgt een diepgaande introductie in het vakgebied. Het hele jaar volg je het vak Inleiding in de Pedagogische en Onderwijswetenschappen. Daarnaast verdiep je je in verwante vakgebieden, zoals psychologie, filosofie en sociologie.
Na afloop van dit jaar weet je in grote lijnen met welke algemene onderwerpen pedagogen zich bezighouden en welke specifieke vragen orthopedagogiek, gezinspedagogiek, leerproblemen en onderwijsstudies onderzoeken. Je leert bovendien wetenschappelijke kennis te vertalen in bruikbare adviezen voor ouders, kinderen, scholen en andere organisaties.
Filosofie, (ontwikkelings-)psychologie en sociologie
Hoe werkt je geheugen, op welke manier ontwikkelt een mens zich van pasgeborene tot volwassene, hoe leven mensen samen en ontstaat sociale orde? Door kennis te maken met verwante wetenschapsgebieden zoals (ontwikkelings-)psychologie, sociologie en filosofie krijg je inzicht in de diverse onderwerpen waar pedagogen mee te maken hebben.
Onderzoek doen
Tijdens Onderzoekspracticum 1 verdiep je je in het formuleren van een goede onderzoeksvraag, het interpreteren van waarnemingen, het uitvoeren van berekeningen en het analyseren en verwerken van gegevens.
Practicum gesprekstechnieken
Tijdens dit practicum maak je kennis met gesprekstechnieken en oefen je deze tijdens rollenspellen met je medestudenten. Je leert bijvoorbeeld hoe je het beste een gesprek met een kind voert in bepaalde situaties en hoe je slechtnieuwsgesprekken voert met ouders. In je werk als pedagoog zul je vaak moeilijke gesprekken voeren.
Praktijkoriëntatie
In je eerste jaar maak je kennis met de praktijk omdat je een korte stage loopt. Een pedagoog of onderwijskundige laat je zien hoe het is om te werken in bijvoorbeeld een kindertehuis, een opvang, een voorlichtingsbureau, een school. Zo krijg je een algemeen beeld van de praktijk en krijg je een indruk van welk baan bij je past.
Tutoraat
Samen met een groepje van ongeveer vijftien studenten krijg je een tutor die je wegwijs maakt in de studie en het studeren aan een universiteit. In het tutoraat oefen je ook allerlei academische vaardigheden: van correct verwijzen naar de literatuur tot het schrijven van een wetenschappelijk betoog.
Halverwege je tweede jaar kies je een van de vier specialisaties:
Gezinspedagogiek
In deze specialisatie komen verschillende soorten gezinnen aan bod en wat daarin mis en goed kan gaan: je houdt je bezig met de normale en de afwijkende opvoeding van kinderen en jongeren. Onderwerpen als gehechtheid, grenzen stellen, gender, kindermishandeling, adoptie en pleegzorg passeren de revue.
Orthopedagogiek
Je richt je in deze specialisatie op het ontstaan, de behandeling en preventie van probleemgedrag bij kinderen, jongeren en volwassenen. Je houdt je bezig met het analyseren van ontwikkelingsstoornissen en het zoeken naar een effectieve behandeling, zodat deze mensen zo goed mogelijk kunnen functioneren in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan ADHD, autisme, Asperger, ODD/CD.
Leerproblemen
Meer dan 15% van de schoolgaande kinderen en jongeren hebben moeite met leren. Dat hoeft niet alleen te komen door dyslexie, hyperlexie of dyscalculie. Leerproblemen kunnen ook ontstaan door pesten, ADD of door enorme faalangst. Deze specialisatie bestudeert de manier waarop kinderen leren, de invloed van de omgeving en waar het mis kan gaan bij bijvoorbeeld lezen en schrijven.
Onderwijsstudies
Hoe leren kinderen lezen en rekenen? Wat is de relatie tussen de ontwikkeling van je hersenen en leren? Onderwijsstudies gaat over de ontwikkeling van kinderen in de schoolcontext. Er is bovendien aandacht voor de manier waarop leraren de ontwikkeling van hun leerlingen kunnen bevorderen.
Keuzeruimte
In het derde jaar heb je keuzeruimte in het programma. Voor het invullen van de keuzevakruimte zijn er verschillende mogelijkheden, binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen en daarbuiten.
Het Instituut Pedagogische Wetenschappen biedt vijf keuzevakken aan, maar je kunt je keuzevakruimte ook vullen met een minor. Een minor is een samenhangend pakket van vakken met een omvang van 30 ects. Het Instituut Pedagogische Wetenschappen biedt, in samenwerking met enkele andere instituten van de Universiteit Leiden, de minor Kindermishandeling en Verwaarlozing: een levensloopperspectief aan.
En natuurlijk kun je je keuzevakruimte vullen met losse keuzevakken die aangeboden worden binnen de Universiteit Leiden of een andere nationale of internationale universiteit.
Doe alvast inspiratie op en verdiep je in de keuzevakkengids.
Afstuderen
De bachelor sluit je af met het bachelorproject. Tijdens dit project beantwoord je met een groep studenten een onderzoeksvraag van een instelling uit het pedagogische werkveld. Het resultaat hiervan is een adviesrapport dat wordt gepresenteerd aan de opdrachtgever en een individuele rapportage waarin je reflecteert op je eigen wetenschappelijke ontwikkeling tijdens het bachelorproject. Als je dit alles met succes hebt afgerond ontvang je je bul en mag je jezelf pedagoog noemen!
In de Studiegids vind je een compleet overzicht van de vakken die je bij Pedagogische Wetenschappen kunt volgen.
De dag van Nienke van der Bos
Student Pedagogische Wetenschappen

'Om 07.15 uur sta ik op. Om 08.25 reis ik met de trein vanuit Delft naar Leiden, waar ik vandaag colleges heb.
Om 09.00 uur begint het college Inleiding in de pedagogische en onderwijswetenschappen. Vandaag hebben we het over hoe het onderwijs in elkaar zit. Verschillende theorieën over onderwijs en opvoeding komen hier aan bod.
Om 11.00 uur heb ik het college Inleiding in de psychologie. We leren van alles over hoe informatie in je brein wordt opgeslagen.
Na de colleges is het tijd om te gaan lunchen bij de Waag met vriendinnen van de EL CID. We praten over de colleges van die dag en over wat we gaan doen in het weekend. Daarna nog even aan de zelfstudie. Ik lees alvast wat literatuur als voorbereiding op het volgende college psychologie.
Om 19.00 uur eet ik bij mijn ouders in Delft. Ik woon nog thuis, dus ik eet hier elke dag. Na het eten ga ik naar dansles bij het Universitair Sportcentrum. Ik houd enorm van dansen; ik dans al tien jaar lang.'