Onderzoek impact wijkrechtspraak

Geen zitting in de rechtbank, maar in het buurtcentrum. Helpt die lokale aanpak om mensen met verschillende problemen zoals schulden, schoolverzuim uit de criminaliteit te houden?

Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden gaan in opdracht van het WODC, het kennisinstituut voor het ministerie van Justitie en Veiligheid, een evaluatieonderzoek doen naar wijkrechtspraak.

Het doel van wijkrechtspraak is om effectief bij te dragen aan het oplossen van uiteenlopende, meervoudige problemen van mensen in bepaalde wijken. Daarmee worden ook de veiligheid, de leefbaarheid en het maatschappelijk welzijn in die wijken verbeterd. Op de langere termijn is het doel om te voorkomen dat mensen opnieuw de fout in gaan of zelfs afglijden in de criminaliteit. Het evaluatieonderzoek brengt in beeld of die doelen van wijkrechtspraak worden bereikt.

Lees de rest van het bericht en ook de aanpak van het onderzoek op de website van het WODC.

Foto: Anya Chernik via Unsplash